Consumenten gebruiken vergelijkingssites voornamelijk voor het vergelijken van elektronica en huishoudelijke apparaten (76 %) of telecomaanbieders (64,4 %). Het vergelijken van financiële producten zoals verzekeringen komt op de derde plaats (64,4 %). Volgens Vostradamus gebruikt 70-80 % van de Nederlanders websites als Independer en Kieskeurig voor advies en oriëntatie. Maar 20-30 % gaat ook daadwerkelijk over tot aankoop via de vergelijkingssite.
Vertrouwen in HoyHoy het laagst
Uit het onderzoek blijkt dat verzekeringsvergelijker Independer bekend is bij 78 % van de Nederlanders. Daarmee staat de site achter Kieskeurig.nl (84 % bekendheid), maar laat andere vergelijkers achter zich. Veel minder bekend zijn HoyHoy (28 %) en Easyswitch/Overstappen.nl (8%), die allebei naast verzekeringen ook energieaanbieders vergelijken.
Het vertrouwen over de onafhankelijkheid van de vergelijkers is niet heel groot. Van Independer denkt 45 % van de consumenten dat de site onafhankelijk is; 19 % is overtuigd van het tegendeel. In Easyswitch is het vertrouwen iets groter: 47 % denkt dat die partij onafhankelijk advies geeft. Consumenten vertrouwen van alle onderzochte vergelijker HoyHoy het minst: slechts 30 % denkt dat vergelijker onafhankelijk is, 18 % gelooft van niet. Kieskeurig scoort van alle vergelijkers ook hier het best: 59 % van de consumenten vertrouwt de onafhankelijkheid van de geleverde adviezen.
Beste deal
Vostradamus vroeg consumenten ook of ze denken dat de vergelijkers altijd de beste deal voorschotelen. Het geloof daarin is bij Easyswitch het grootst (57 %), gevolgd door Kieskeurig (55 %). Independer en HoyHoy geven volgens de respondenten in respectievelijk 45 % en 30 % van de gevallen de beste deal.
Volgens Vostradamus begrijpt 72 % van de consumenten dat de websites geld verdienen aan hun vergelijkingen, maar vrijwel allemaal hebben ze geen flauw idee wat het verdienmodel is van de vergelijkingssites.