Op het gebied van premies zal vooral Malaysia Airlines het moeten ontgelden. Zowel het vliegtuig dat begin 2014 vermist raakte, en nog steeds is, als het boven Oekraïne neergeschoten vliegtuig waren van de Maleisische luchtvaartmaatschappij. Daarnaast zorgden ook de vliegtuigcrashes in Mali en Taiwan voor een toename in de verliezen van de verzekeraars.
Oorlogsverzekering
Het totale verlies tot nu toe in 2014 zou voor de verzekeraars uitkomen op meer dan $ 2 mld (ca. € 1,5 mld). Normaal gesproken bedraagt een verlies over een heel jaar nog geen derde van dat bedrag. Alleen de zogenaamde 'oorlogsverzekeringen' zorgen al voor enkele honderden miljoenen dollars aan schade. Onder andere door het neerhalen van vlucht MH17, maar ook door de gevechten rondom het vliegveld in het Libische Tripoli, waarbij meer dan twintig vliegtuigen beschadigd raakte.
De verwachting is dat de premies voor luchtvaartmaatschappijen flink omhoog gaan voor all-riskverzekeringen, maar vooral voor de oorlogsverzekeringen. Dat zou een breuk zijn met een dalende lijn, want de premies waren over de loop van de laatste vijf jaar gehalveerd.