De veranderingen bij het Kifid lijken vooral ingezet door Europese richtlijnen?
Du Perron: “Dat is de belangrijkste aanleiding om nog eens naar alle procedures te kijken en zaken te verbeteren. We hebben natuurlijk al eerder gesproken met betrokkenen en dan blijken de doorlooptijden altijd het grootste punt van zorg. Dat wordt nu aangepakt.”
Wat is dan het echte voordeel voor de klager?
“Het is een combinatie van snelheid en eenvoud. Je komt binnen met een klacht, dan kijkt een secretaris bij de intake of het naar de Ombudsman moet, die dan de bemiddeling doet. Of dat de route naar de Geschillencommissie een betere is. Ook als er een klacht is die bij intake al niet ontvankelijk wordt geacht komt hij toch bij de Geschillencommissie terecht. De Ombudsman kan zich zo helemaal richten op de bemiddeling. Dat werkt sneller.”
U moet het sneller doen én gratis. Hoe kan dat uit?
“We deden tot nu toe 10 tot 20% van de zaken dubbel. Dat gaat er nu uit. En de Ombudsman hoeft al die oordeelsbrieven niet meer te schrijven.”
Rond het Kifid blijft altijd het spook van de niet bindend verklaring hangen. U geeft een partij op zijn lazer omdat er iets heel fout gaat. Maar ze hoeven er geen gevolg aan te geven. Dat verandert niet in de nieuwe situatie.
“Ja, dat komt steeds terug. Maar het is maar een kleine groep die zegt dat ze het gewoon naast zich neerleggen. En dat is treurig. Maar de meeste partijen doen dat echt niet. Ze willen die reputatieschade niet en doen wat wij vragen. In de praktijk is het zelden een probleem. Overigens wordt nu het tussentijds wijzigen van de bindende status reglementair uitgesloten zodra een consument bij Kifid heeft geklaagd.”