Als we in 2013 en 2014 het eerste kwartaal van het jaar vergelijken met het tweede kwartaal, dan is het volgens Gfk altijd zo dat in het eerste kwartaal de verkoop van zorgverzekeringen het beeld vertekent. In het tweede kwartaal is de verkoop dan altijd minder.
Zwaartepunt
Het zwaartepunt van de zorgverzekeringen ligt uiteraard in Q4, maar er is veel uitstel naar januari, meldt Gfk. Aangezien zorgverzekeringen ook nog eens voor 80% online worden gesloten, leidt een lager aantal gesloten verzekeringen, automatisch ook tot een lager aantal online gesloten verzekeringen.
Belang
Het belang van online kan volgens Gfk het best worden bepaald door het aandeel van de onlineverkopen te vergelijken van de verschillende kwartalen, maar dan moet dus wel Q1 van 2013 met Q1 van 2014 worden vergeleken. Dan zien we ook de groei van het online-aandeel. Als we het eerste halve jaar van 2013 vergelijken met dezelfde periode 2014, stijgt het online aandeel op de totale verzekeringsmarkt van 48% naar 53%, aldus Eric Landwaart van Gfk. In 2008 was dit nog 21%, zegt hij. "We hebben hier wel degelijk te maken met een impactvolle, en onomkeerbare ontwikkeling", aldus Landwaart.
Aandeel onlineverkopen op totale verzekeringsmarkt
Q1 2013: 51,5%
Q2 2013: 43,2%
Q1 2014: 57,1%
Q2 2014: 47,9%
Aandeel onlineverkopen van de ziektekostenverzekeringen
Q1 2013: 78,4%
Q2 2013: 43,2%
Q1 2014: 80,5%
Q2 2014: 72,5%
Aandeel onlineverkopen van de totale schademarkt
Q1 2013: 44,9%
Q2 2013: 43,8%
Q1 2014: 49,7%
Q2 2014: 47,9%
Cijfers Gfk