NVA-kantoren verdeeld over dienst- verlening bij ziektewetverzekering

Op het terrein van de ziekteverzuimverzekering is tweederde van de NVA-kantoren tevreden over de dienstverlening van verzekeraars. Echter bij de grote kantoren (inkomensklasse boven f 2,4 mln) is meer dan de helft ontevreden. Dit is naar voren gekomen uit het conjunctuuronderzoek dat de NVA in september onder haar leden heeft gehouden.

Belangrijkste punten van kritiek waren:
- te lange wachttijden voor offertes en polissen;- slechte telefonische bereikbaarheid en dito behandeling van schades en administratieve afwikkeling;- onvoldoende gekwalificeerd personeel bij verzekeraars;- te grote premievariaties bij dezelfde soort bedrijven;- onzorgvuldige en onduidelijke polisopmaak."Vele kantoren merken echter op dat veel verzekeraars zich na een hectische en chaotische start goed hersteld hebben. Veel kantoren hebben begrip voor de situatie van verzekeraars en beoordelen de dienstverlening uiteindelijk als goed", aldus de NVA.
Productie
Het gemiddelde NVA-kantoor heeft tot half september 44 ziekteverzuimverzekeringen gesloten met een totale premie-omzet van f 244.000. Dit betekent dat de gemiddelde premie per ziekteverzuimpolis f 5.545 bedraagt.
Tussen de NVA-kantoren onderling zijn de productieverschillen aanzienlijk. De kantoren in de inkomensklasse tot f 600.000 bemiddelden gemiddeld voor twaalf contracten en de kantoren in de hoogste inkomensklasse (boven f 2,4 mln) hebben er gemiddeld 131 gesloten.
ANW-markt
Een gemiddeld NVA-kantoor heeft tot midden september twee collectieve en zeven individuele ANW-hiaatverzekeringen gesloten. De hierbij behorende premie-omzet per kantoor bedroeg f 17.500, dus per polis f 1.945.
"Vergeleken met de omzet op de Ziektewetmarkt kan de ANW-markt nog niet echt productief genoemd worden. Veel kantoren merken op dat de informatievoorziening vanuit de overheid erg laat op gang is gekomen. Daarnaast wordt bij werkgevers een zekere moeheid geconstateerd om 'alweer' een regeling voor het personeel te treffen."
Op ANW-terrein is driekwart van de NVA-kantoren tevreden over de dienstverlening door verzekeraars. Kritiekpunten zijn onder meer dat de individuele premies te hoog zijn in verhouding tot de collectieve premies en dat er te weinig informatie is over mantelcontracten en collectieve regelingen via pensioenfondsen.
Groeipercentages
De NVA-kantoren boekten in de eerste helft van dit jaar de volgende groeipercentages: cliënten: 3,6% polissen: 6,4% medewerkers: 5,7%. In termen van provisie was de progressie als volgt: schade 9,2% leven 14,0% hypotheken 14,3%. Voornoemde cijfers zijn gebaseerd op de gegevens van 276 kantoren die in de eerste helft van dit jaar geen portefeuilles hebben overgenomen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.