Net als de FNV, die leden weet te lokken door scherp geprijsde verzekeringen van Reaal-dochter Proteq aan te bieden, wil het CNV met één verzekeraar leden werven. Probleem is dat onderdelen van de christelijke vakbond al kortingcontracten bij verschillende verzekeraars hebben. De ambtenarenbond CFO (88.000 leden) heeft een overeenkomst met Achmea-dochter Zilveren Kruis, de vier marktbonden (170.000 leden) zijn bij Aegon-dochter Axent ondergebracht.
Om als hoofdverzekeraar uit de bus te komen, moet de verzekeraar zijn marge bijzonder klein houden. De CNV kan een korting bedingen die kan oplopen tot 10%.
De verliezende verzekeraar hoeft volgens het CNV niet bang te zijn dat de huidige contracten zullen worden ontbonden. "De verzekeringen die de diverse afdelingen al hebben afgesloten, zullen gerespecteerd worden", aldus hoofd voorlichting W. Hooglugt. "Aan de bestaande contracten willen we niet tornen." Of er naast Axent en Zilveren Kruis nog meer gegadigden zijn wilde Hooglugt niet zeggen.
De nieuwe verzekering zal bestaan uit een basispakket en een aanvullend pakket. Uit welke onderdelen de verzekering zal bestaan, is nog niet precies te zeggen. "Dat hangt mede af van het aanbod," zegt Hooglugt. "We letten in ieder geval op de product-kostverhouding."
Mercedes-Benz Insurance Services