Met onder zijn gehoor koningin Beatrix, die het gebouw even later officieel zou openen, bracht Jonker bezinningsconferentie van zes jaar geleden in herinnering. Destijds was geconcludeerd dat het Verbond moest veranderen van een naar binnen gerichte organisatie naar een meer naar buiten gerichte, actief meedenkende, participant in de maatschappij.
Het Verbond gaat graag de dialoog aan met anderen, zo stelde Jonker. "Wij trachten overlappingsgebieden te vinden, waarbinnen zowel de belangen van de bedrijfstak als die van anderen kunnen worden verwezenlijkt. Wij moeten daarbij onze standpunten verdedigen, maar moeten ook willen zoeken naar oplossingen."
Als voorbeelden van dat meedenken noemde Jonker onder meer het meewerken aan fraude- en criminaliteitsbestrijding en de activiteiten op het brede terrein van preventie, bijvoorbeeld bij brand, inbraak, auto en gezondheid.
Speelplaats
Ter gelegenheid van de officiële opening van het nieuwe Verzekeringsgebouw heeft het Verbond een volledig aangeklede speelplaats geschonken aan het Juliana Kinderziekenhuis in Den Haag dat nu zelf ook bezig is met nieuwbouw.
Verder is in het nieuwe gebouw een tentoonstelling ingericht over verzekeringsreclame in de afgelopen 150 jaar, onder het motto (in tegenstelling tot het gezegde) 'Goede wijn behoeft een krans'. Uit de expositie en het bijbehorende boekwerk blijkt heel duidelijk dat reclame een spiegel van de tijdgeest is. Het boek is dan ook in hoge mate een algemene geschiedschrijving, die prettig leesbaar is, vanwege de luchtige invalshoek van het fenomeen reclame.
Het nieuwe Verzekeringsgebouw aan de Bordewijklaan in de Haagse wijk Mariahoeve.
Mercedes-Benz Insurance Services