Aegon ziet schadelast brand en auto dalen

De schadelast van brand- en autoverzekering daalt aanzienlijk, waardoor het resultaat op de Nederlandse schadepolissen weer stijgt. Dat maakte Aegon bekend, bij de presentatie van de cijfers van het derde kwartaal van dit jaar.

Het derde kwartaal van 1996, is in navolging van de eerste twee kwartalen van dit jaar, succesvol verlopen voor Aegon. De nettowinst steeg licht naar f 389 mln. In het tweede kwartaal was die winst nog f 385 mln; in het eerste kwartaal f 326 mln. De brutopremie-inkomsten beliepen f 2.728 mln (leven), f 562 mln (ongevallen en ziekte) en f 330 mln (schade).
Ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 1995 laat het lopende jaar een winststijging met 16,6% zien. De nettowinst van Aegon beloopt in 1996 f 1.100 (943) mln, waarvan f 839 (753) mln uit Nederland. Het premie-inkomen van het verzekeringsconcern bedroeg in de eerste negen maanden van dit jaar f 12.468 (10.210) mln. De totale omzet was f 18,2 (15,5) mld.
Nederland
De Nederlandse levensverzekeringsactiviteiten zijn in hoge mate verantwoordelijk voor de rooskleurige cijfers. Na drie kwartalen heeft Aegon al f 3.518 (3.295) aan premies binnen. Het brutoresultaat bedraagt f 679 (616) mln. Oorzaak van de positieve geluiden uit de leventak zijn de gestegen nieuwe productie, hogere beleggingsresultaten en effectieve kostenbeheersing.
Kostenbeheersing, in de vorm van een dalende schadelast, is verantwoordelijk voor het sterk gestegen resultaat in schadeverzekeringen, in het bijzonder auto- en brandverzekeringen. Het Nederlandse resultaat schade beliep f 26 (11) mln, bij een premie-inkomen van f 767 (671) mln. Het resultaat ongevallen en ziekte daalde als gevolg van een reservering naar f 14 (22) mln, bij een premie-inkomen van f 144 (119) mln.
Spaarbeleg
Het stijgende succes van Spaarbeleg draagt ook bij aan de Nederlandse winstcijfers. Het aantal rekeninghouders is met 23% gestegen naar ruim 900.000. De totale inleg bedroeg eind september f 7,8 (6,2) mld.
In het eigen blad Aegon Wise geeft Aegon nog een opsomming van enkele Spaarbeleg-successen. Per week melden zich 4.000 nieuwe rekeninghouders aan. Per werkdag komt er f 8 mln binnen. Per jaar worden één miljoen telefoontjes van bestaande en aspirant-klanten afgehandeld. Er is eigenlijk maar één probleem: hoe leid je de groei in goede banen?

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.