Tot de aangeboden diensten van het nieuwe netwerk behoort InsureStrategy, dat onder meer aandacht schenkt aan operationele en strategische evaluaties, de reorganisatie van bedrijfsprocessen, de planning van veilige Internet- en intranet-transacties.
Een andere dienst is InsureDirectory, een adressenbestand dat toegankelijk is via het world wide web of het eigen e-mailsysteem, waarin de verzekeraar de e-mailadressen kan bijhouden van alle personen en bedrijven waarmee hij elektronisch communiceert. Ook krijgen verzekeraars er de gelegenheid een eigen Internet-site in te richten. Via InsureKiosk kunnen verzekeraars hun marketing-inspanningen aanvullen met strategische transactie-georiënteerde kiosken.
Atrium
Of het nieuwe IBM-netwerk tot een directe concurrent van het Verzekerings Atrium zal uitgroeien, zal moeten worden afgewacht. Insure-Commerce is in de eerste plaats op het wereldwijde aanbod van verzekeringsdiensten gericht, en houdt zich minder bezig met regionale verzekeringsmarkten. IBM-woordvoerder S. Ruijs: "Mogelijk is de behoefte aan een overkoepelend aanbod voor Nederland minder groot door de aanwezigheid van een reeds bestaand platform. Toch kan ook de Nederlandse verzekeringsbranche voordeel halen uit het nieuwe netwerk. Vooral voor grotere bedrijven zal het aantrekkelijk zijn te gaan shoppen. Een eventuele aanpassing aan de Nederlandse markt zal afhangen van de vraag van de klanten. De introductie van een mondiaal netwerk heeft onder meer als voordeel dat informatie over verzekeringen makkelijker te vinden is. Door de bundeling van het internationale aanbod wordt de zoekmethodiek vereenvoudigd." Wanneer het netwerk operationeel wordt, is nog niet bekend.
Internationale (her)verzekeraars, financiële dienstverleners, intermediair, dienstenaanbieders en bedrijven gespecialiseerd in risicobeheersing worden betrokken bij de totstandkoming van Insure-Commerce. Welke verzekeraars hun medewerking aan de totstandkoming van de Internet-diensten verlenen, kan IBM nog niet zeggen. Drie nieuwe netwerkapplicaties zullen de elektronische verbinding verzorgen tussen verzekeraars, intermediair en dienstenaanbieders, namelijk 'Notes for Producer', 'InsureGlass' en 'Web Prospect Optimizer'. Notes for Producer, gebaseerd op Lotus Notes, voorziet in gegevensuitwisseling en Internet-ondersteuning. InsureGlass verzorgt de elektronische afhandeling van het betalingsverkeer van glasschades. Dit programma is al in gebruik in Canada. Verzekeraars verschaffen via Web Prospect Optimizer tussenpersonen informatie waarmee potentiële klantenlijsten kunnen worden opgesteld. Daarnaast is IBM bezig met de ontwikkeling van een Internet-dienst, 'Internet Collaborative Sales and Servicing', waarbij het mogelijk is complexe financiële handelingen en verzekeringstransacties uit te voeren zonder dat een persoonlijk contact met de verzekeraar nodig is.
Mercedes-Benz Insurance Services