De rechter liet heel zwaar wegen dat Anova dreigde af te stevenen op een verlies van f 10 mln op de tandartsverzekeringen. De maatschappij had de problemen weliswaar tot op zekere hoogte moeten kunnen voorzien, maar er kon niet gesteld worden dat Anova het verlies wilde verhalen op de klanten. De premies zijn nu meer in overeenstemming met de vergoedingsregelingen gebracht, oordeelde de rechter.
De Consumentenbond had het kort geding aangespannen, omdat Anova contractbreuk zou hebben gepleegd. Volgens de bond kun je het niet maken om tussentijds de premies met 30% te verhogen, de dekking te beperken en de contractduur te verlengen van één naar drie jaar. Anova zou eerst klanten hebben gelokt met aantrekkelijke premies en zou daar dan ook de financiële consequenties van moeten dragen.
De dekking en de premiestelling van de begin dit jaar geïntroduceerde tandartsverzekeringen van Anova waren dermate aantrekkelijk, dat er veel polissen werden gesloten. Vervolgens vertoonden de verzekerden een onstuitbare consumptiedrift. Begin deze week liet de Consumentenbond desgevraagd weten, dat het zo goed als zeker was, dat er geen hoger beroep zou worden aangetekend.
Mercedes-Benz Insurance Services