In totaal kreeg de Ombudsman 68 (49) klachten te verwerken. Twee daarvan waren niet bevoegd, omdat de klagers niet verzekerd waren bij de Vereniging van Natura Uitvaartverzekeraars (VNaV). De VNaV is initiatiefnemer van de functie Ombudsman, als onderdeel van de Gedragscode voor haar leden. Van de 66 klachten werden er in totaal vijftien geheel of gedeeltelijk ten voordele van de klager behandeld.
Het aantal klachten over afkoop, premievrije waarde en premies nam - na een verdubbeling in 1994 - af tot elf (veertien). In twee gevallen werden polissen gesloten bij gezinnen die reeds voldoende verzekerd waren (uitspannen). Na overleg werden de nieuwe polissen alsnog geroyeerd.
De klachten over uitkeringen stegen explosief naar 25 (11). Zeven daarvan leverden de klager voordeel op. De meeste klachten waren echter ten onrechte. Zo werd in vier gevallen gevraagd om een uitkering wegens overlijden, waarbij de gezondheidsvragen op het aanvraagformulier niet naar waarheid waren ingevuld. Verzekeraars stelden een nader onderzoek in, omdat de sterfgevallen zich binnen één maand na acceptatie van de polis voordeden.
In twee gevallen werd ten onrechte geklaagd over crematiekosten die niet waren vergoed, omdat namelijk een expliciete begrafenisverzekering was afgesloten. Over tussenpersonen kwam net als in de twee jaren daarvoor geen klacht binnen. Bij de categorie diversen (28 klachten) bevonden zich zeven klachten over opzegtermijnen.
Laatste Eer
Elf klachten hadden betrekking op De Laatste Eer, de inmiddels ontbonden uitvaartvereniging uit Vught die over onvoldoende vermogen (ca. f 5,2 mln) beschikte. De Nederlandse Verzekeringsgroep uit Groningen nam de verplichtingen aan de ongeveer 8.000 polishouders in 1995 over.
Bollerman grijpt de klachten aan om nogmaals zijn bezorgdheid uit te spreken over uitvaartverzekeringen die hun verplichtingen financieren middels het omslagstelsel. "Ik blijf principieel tegenstander van een systeem dat op lange termijn geen zekerheid kan bieden." Soort klacht/jaar 1995 1994 1993 1992 1991 Afkoop/premie 11 14 7 8 7 Uitspannen 2 - 3 6 5 Uitkeringen 25 11 17 12 12 Tussenpersonen - - - 2 3 Diversen 28 19 13 11 11 Behandeld 66 44 40 39 31 Niet bevoegd 2 5 8 7 5 Totaal 68 49 48 46 36
Mercedes-Benz Insurance Services