Franchise-organisatie voor kleine autoherstelbedrijven

Veel kleine autoschadeherstellers dreigen de slag om de gestuurde schadestroom te missen. Verzekeraars gaan voornamelijk in zee met een van de twee grote herstelketens of met de autodealers. De franchise-organisatie Maximaal probeert daar verandering in te brengen door de kleinere 'ambachtelijke' bedrijven te mobiliseren.

De autoschadeherstelbedrijven die zich bij de franchise-organisatie Maximaal aansluiten, blijven zelfstandig. Maximaal Autoschadeherstel zal de commerciële activiteiten naar de buitenwacht voor zijn rekening nemen, waardoor de participerende schadeherstellers zich volledig met de reparatie kunnen bezighouden.
Op het ogenblik hebben negentien kleine en middelgrote autoschadebedrijven zich met Maximaal verbonden. Met ongeveer 25 bedrijven zijn er gesprekken gaande. Maximaal verwacht een flinke groei van het aantal deelnemers: vijftig aangesloten reparateurs aan het eind van dit jaar. Uiteindelijk hoopt Maximaal met tweehonderd tot 250 bedrijven overeenkomsten af te sluiten. Maximaal is in bespreking met diverse verzekeraars, maar tot overeenkomsten heeft dit contact vooralsnog niet geleid.
Sanering
Initiatiefnemer van Maximaal Autoschadeherstel Rob van Konijnenburg is werkzaam geweest in de schade-expertise voor de Rotterdamse haven. Daarnaast was hij oprichter van Eurobumper, een bedrijf dat kunststof autobumpers repareert. Zijn bureau Innovator International in Vlaardingen startte vorige maand met Maximaal. Tegenwoordig heeft Maximaal Autoherstel voor 100% zijn aandacht.
Van Konijnenburg verklaart de oprichting van Maximaal uit de dreigende sanering in de autoschadebranche. "Focwa heeft zich zo'n twee jaar geleden in samenwerking met de gestuurde schadestroom hardgemaakt om zoveel mogelijk schadeherstelbedrijven lid van het garantiefonds te laten worden. Daarvoor moesten de autoherstellers enorm investeren, vooral de kleinere bedrijven. Dit resulteerde in 1400 leden voor Schadegarant. Schadegarant wilde de boel daarop saneren tot een aantal van zeshonderd tot achthonderd schadeherstellers. Waar deze organisatie uiteindelijk naar toe wil, is dat alles in handen komt van de dealers. Elke schade zou moeten worden behandeld door de desbetreffende dealer. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met merkengaranties. Een dealer is echter gespecialiseerd in het verkopen en onderhouden van auto's. Voor specifieke schadegevallen zijn herstelbedrijven die daarin gespecialiseerd zijn, de aangewezen partij."
Ambachtelijk
"Ik vind dat een brancheorganisatie het zoveel mogelijk voor al haar leden moet opnemen", zegt Van Konijnenburg. "Nu weet iedereen dat er tegenstrijdige belangen binnen Focwa leven, waardoor het heel moeilijk is zowel de grote bedrijven, de kleine bedrijven als de dealers het naar de zin te maken. Ik kan er begrip voor opbrengen dat zoiets problemen geeft. Waar ik geen begrip voor heb, is het feit dat ongeveer achthonderd bedrijven uit de gestuurde schadestroom gegooid worden, terwijl ze twee jaar geleden zoveel investeringen hebben gedaan. Ik denk dat het initiatief daartoe is uitgegaan van de dealerbedrijven en de verzekeraars."
Van Konijnenburg ziet in een samenwerkingsverband de meeste kans om te overleven. "Je kan maar op één manier het hoofd boven water houden, dat is samen een vuist maken. Daarmee wil ik niet zeggen dat we naast Focwa een tweede brancheorganisatie zijn, wat velen denken. Wat wij willen bereiken, is met de kleinere schadeherstelbedrijven een van de grootste schadeherstelorganisaties van Nederland te worden. De serieuze, ambachtelijke vakmensen moeten geselecteerd worden om met hen een groot schadeherstelbedrijf te vormen. In 99% van de gevallen staat de naam van de eigenaar van het herstelbedrijf boven de deur. Hij staat je meteen te woord. Het contact met de klant is daardoor veel beter. De reparateur heeft verantwoordelijkheid van het begin tot het einde. Extra service zoals nog even doorwerken bij een spoedgeval, bestaat daar nog. De controle is daardoor tegelijk veel beter, want de naam van het bedrijf staat op het spel."
Eisen
De Maximaal-deelnemers moeten aan algemene eisen voldoen, zoals een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Gekeken wordt ook naar de ligging en toegankelijkheid van het bedrijf. Daarnaast moeten participanten aan de Focwa II-categorie beantwoorden. Zo wordt bekeken of de werkplaats beantwoordt aan een reeks inrichtingseisen, bijvoorbeeld de aanwezigheid van las- en richtapparatuur, een spuitcabine en minimaal twee hefbruggen. Verder dient de schadehersteller in het bezit te zijn van een Audatex-systeem. Voor de autoreparateur wordt toegelaten, moet hij een vakbekwaamheidstest afleggen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.