www.generali.nl
Nieuw Media Marketplace, een kenniscentrum op het gebied van informatie- en communicatietechnologie in onder meer de financiële dienstverlening, bekijkt en bespreekt in opdracht van Assurantie Magazine Internet-sites uit de verzekeringsbranche. Dit keer is de beurt aan Generali.
Generali is een internationale onderneming, en daar word je meteen mee geconfronteerd als je http://www.generali.nl benadert. Je loopt de kans, als je niet oplet, meteen naar de internationale versie te worden doorgestuurd.
De site is zeer omvangrijk. De Nederlandse hoofdpagina biedt een uitgebreid overzicht van de onderwerpen. De aandacht wordt extra getrokken door ballonnetjes met de kreten 'Interactief' en 'RA'. RA staat in dit verband voor Real Audio (geluidsfragment) en niet voor de in de financiële wereld voor de hand liggende associatie registeraccountant.
Lawaai
Veel links verwijzen naar een lexicon, en leiden tot niet veel meer dan een korte tekstuele toelichting op het gevraagde begrip. De volledige begrippenlijst is te vinden onder het hoofdje 'Wat is (verzekeringsbegrippen)'.
Op zoek naar nieuws op de Generali-site komen we bij de cijfers over 1995 en een oproep voor vacatures en invulling van een 'Internet-stage'. Vacatures biedt een uitgebreid overzicht van gevraagde functies. Bij een bezoek aan de site op 25 september dateert de laatste wijziging echter van 19 september 1996. De persberichten zijn van half augustus.
Aardig is het idee om een verkiezing te organiseren. De relevantie en het belang van het te kiezen object, het 'muismatje van het jaar', lijkt niet al te groot. Het blijft een prijzenswaardig streven om wat lawaai op de in het algemeen strakke en windstille site te maken.
De keuze 'Internet-palet' biedt vele links; zowel naar tussenpersonen als naar verschillende onderwerpen zoals eten en drinken, verzekeraars, de NRC, de digitale belegger, zoeken in Internet, en musea. Helaas blijken vele links niet te werken en sommige zijn zeer verouderd.
De hoopvolle keuze 'Quiz' biedt in het geheel geen link, al heel lang niet. Ook op de pagina Hypotheken werken de links naar de verschillende hypotheekvormen niet. Interactief bedrijfssparen houdt in dat we volgens een aantal bepaalde inlegbedragen kunnen uitrekenen wat het eindkapitaal wordt, gegeven enkele in te voeren variabelen.
De 'Interactieve assurantie-adviseur' kunnen we bereiken middels een op postcode gebaseerd zoekprogramma. Een drietal adviseurs wordt aangeboden, we kunnen door een e-mail onze belangstelling kenbaar maken.
Gebruikers van een verouderde versie van Netscape (2.0 en lager) kunnen overigens problemen krijgen met tekstuele weergave op deze site. Als men de source code van de pagina's bekijkt wordt duidelijk waarom: er is slordig omgesprongen met html-codering (de programmeertaal). Netscape 3.0 gaat hier overigens beter mee om.
Conclusie
Generali maakt op de site gebruik van enkele nieuwe technieken als Real Audio, bewegend beeld, zoekprogramma's en online berekeningen maken. Dat is prachtig, doen, oefenen! Je kunt je twijfels hebben over het huidige nut van geluidsfragmenten, maar het getuigt in ieder geval van een verkennende houding.
Een vraag die wij ons stelden, is hoeveel bezoekers de site een tweede keer zullen bezoeken. De wijnliefhebber zal gestreeld zijn door de aandacht, maar teleurgesteld zijn in de 'vinologische' diepgang. De kunstliefhebber vindt een dunne artotheek.
Natuurlijk, gezien de rol van de tussenpersoon is het Generali niet gegeven om informatie direct af te handelen. Nu is de keuze gemaakt voor een zeer content-driven site, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amev die, zoals vorige keer besproken, een event-driven site heeft opgezet. PLI = Het is een veelheid aan informatie die ons ter beschikking wordt gesteld op de site. Het nadeel van kiezen voor inhoud is echter dat de bezoeker zelf zijn keuze moet maken in het oerwoud van informatie. Generali zou zich als merk sterker kunnen profileren door de site-bezoeker, naast de uitgebreide index, ook een gids aan te bieden en hem gericht wegwijs te maken op deze volle site.
Beoordeling Generali
Inhoud
De Generali-site biedt veel inhoud. We kunnen ons allereerst verdiepen in verzekeringen, hypotheken en diverse spaarvormen. Daarnaast biedt de site ook veel informatie over wijnen - vooral van het tot Generali behorende landgoed in Italië - eten, vacatures, routebeschrijvingen, kunst en musea en een uitgebreide lijst met links, onder andere van bij Generali betrokken tussenpersonen. Vooral de omvang van deze lijst is het afgelopen half jaar sterk gegroeid.
Vorm
Generali zorgt door middel van iconen dat we makkelijk naar de inhoudsopgave of enkele menukeuzes toe kunnen gaan. De stijl en opmaak van de site is bij een eerste indruk consequent. Dieperliggende pagina's zoals bij het Internet-palet wijken af.
De actualiteit op de site wisselt; de klok op de officiële nieuwspagina meldt steeds dat de laatste update maximaal een dag oud is. De inhoud wijzigt niet opzienbarend, maar voor de dagkoersen van de beleggingsfondsen is dit van groot belang. Meer moeite kost het blijkbaar om de pagina's van het Internet-palet met de diverse links up-to-date te houden. Veel te veel verwijzingen werken niet.
Nieuwe technologie
De kreten 'Interactief' en 'Real Audio' geven aan dat Generali op zoek is naar de hoeken van het medium. Ook de knipperende tekst 'Haal hier uw voordeel', maakt ons nieuwsgierig. We voelen ons toch wat teleurgesteld als deze link ons brengt naar de 'Plug-in Finder-page' van Netscape voor het downloaden van een audio-file. Als we dat hele traject hebben afgerond (ervan uitgaande dat de gemiddelde Internet-gebruiker deze faciliteit niet standaard op zijn computer heeft), kunnen we een tekst horen in plaats van lezen.
Prikkel
Is de verkiezing 'muismatje van het jaar' een prikkel? Misschien voor sommigen. De veelheid aan informatie, het zoeken naar een adviseur in je buurt; misschien zit het daarin.
Daarnaast hoopt Generali via gemeenschappelijke interesses als wijnen, musea en kunst, bezoekers naar haar site te trekken. In de hoop ze op dat moment ook over de Generali-producten te kunnen informeren.
Betrokkenheid
Gezien de hoeveelheid informatie die zoals ons is gebleken steeds groeit, is het duidelijk dat het Internet-team bij Generali nog niet achterover leunt.
Mercedes-Benz Insurance Services