'Advertentie RoZeker is niet kies en niet informatief'

De advertentie waarmee Robeco haar levensverzekeringmaatschappij RoZeker met haar lijfrentekoopsom bij het publiek introduceert, is weinig elegant tegenover collega's en informeert onvoldoende over verzekeringsaspecten, vinden verzekeraars. Ze zijn van mening dat de beleggingsperformance van verzekeraars gemiddeld beter is dan die van Robeco.

Via RoZeker kan belegd worden in de beleggingsfondsen van Robeco. Daarom is Stad Rotterdam zich aan het heroriënteren inzake de strategische samenwerking met Robeco. De maatschappij heeft 'haar' tussenpersonen uitgenodigd mee te denken en suggesties te leveren.
Bij de levenmaatschappij 'De Waerdye' van Stad Rotterdam beleggen verzekerden al sinds 1956 in Robeco-fondsen. Sinds die tijd is al meer dan f 1 mld aan premies hierin belegd. De nieuwe produktie in 1995 was goed voor circa f 45 mln aan premies voor deze beleggingen, aldus voorzitter mr C. de Swart van de raad van bestuur. Robeco beschikt niet over het klantenbestand van De Waerdye. De Waerdye koopt elke maand de beleggingen voor de desbetreffende polissen gezamenlijk in.
Wij moeten nu geen overhaaste stappen doen in de samenwerking zolang wij niet beschikken over alternatieve goede beleggingsfondsen, aldus schrijft Stad Rotterdam aan tussenpersonen. "Daarnaast kan men zich afvragen of een direct-writer in de adviesgevoelige levenmarkt echt succes kan hebben. Tot nu toe hebben direct-writers in de levenmarkt slechts een marktaandeel van 10 à 15%". Van het tarief van RoZeker schrikt hij niet echt. "Bij dergelijke produkten hoort een advies en dat rechtvaardigt een hogere prijs". Intussen heeft De Swart wel "vier heren bankiers" aan de lijn gehad met aanbiedingen, vertelt hij.
Delta Lloyd: keiharde aanval
Delta Lloyd karakteriseert het optreden van RoZeker als een keiharde aanval op de traditionele distributiekanalen en op de provisie. Directeur P. Medendorp: "Het is een extra stimulans voor het intermediair om zijn adviesfunctie te benadrukken".
Voor de produkten van RoZeker zal in de specifieke doelgroep van Robeco wel een markt zijn, denkt Medendorp. "RoZeker is een opvallende speler, met een gigantische database. Die zijn ze behoorlijk aan het bewerken".
Amev: onheus en dom
Amev vindt het niet zo bijzonder dat Robeco, gezien zijn kritiek op de fiscale bevoordeling van levensverzekeringen, een verzekeraar opricht. "Dat dat gepaard gaat met een campagne waarin verzekeraars en assurantieadviseurs worden geafficheerd als wormen, is wel bijzonder. Het is onheus en vooral dom! Welke adviseur wil er nu nog zaken doen met het Robeco-concern? Daartoe zal vermoedelijk weinig animo zijn. Daarmee gooit Robeco voor de toekomst een cruciale deur dicht", meent de maatschappij.
De performance van een financieel produkt hangt niet alleen af van de hoogte van de kosten, aldus Amev. Twee andere factoren zijn veel belangrijker: het advies aan de klant en het behaalde rendement voor de klant. Het advies is nodig voor een goede financiële planning en een passende financiële constructie.
"Zelf knutselen bespaart misschien wat advieskosten, maar kost meestal vele malen meer door verkeerde constructies, onverwachte fiscale claims en dergelijke. Echte direct-writing slaat niet of nauwelijks aan in deze adviesgevoelige markt".
Verzekeraars beheren pensioengelden uit collectieve contracten en individuele verzekeringen en zijn daardoor experts in het beleggen op langere termijn met visie en prima rendementen, hoewel ze vaak minder op de voorgrond treden, betoogt Amev.
AXA: 'wij beleggen beter'
"AXA Leven heeft geen bezwaar tegen nieuwe solide toetreders tot onze dynamische, pluriforme levenmarkt, al vraag je je wel eens af of het aantal niet te groot wordt op deze kleine markt", zegt algemeen directeur ir M. van Holten.
Wat het koopsomtariefniveau van RoZeker betreft, merkt hij op: "Het is van belang wat de klant overhoudt. Ik zou de performance van Robeco niet in onze verzekeringen willen hebben. Die is de laatste jaren sterk onvoldoende. Onze beleggingsresultaten zijn de laatste jaren beter". In haar advertenties zet RoZeker zich af tegen andere verzekeraars, verstrekt de maatschappij weinig informatie en doet ze te gemakkelijk over de fiscale aspecten, vindt hij. "Het tarief is misschien een introductie-dumptarief. Je moet dit vergelijken met tarieven van direct-writers. Het koopsomprodukt van RoZeker is niet ingewikkeld, maar een lijfrenteprodukt is geen kroket. Het is een element in een financieel totaalplan. Dat kan ingewikkeld zijn. Dat vergt advies". Volgens de directeur van AXA Leven verliezen direct-writers op het gebied van individuele levenprodukten marktaandeel aan het intermediair.
Van Holten: "Ik vind het niet zo fraai dat RoZeker ons in haar advertenties voor rotte vis uitscheldt. Zit de consument daar op te wachten?"
Ohra: dit houdt ons scherp
Topman drs B. Huesmann van Ohra: "Hartstikke goed dat er een concurrent bijkomt. Dat houdt ons scherp. Er zijn tot nu toe weinig direct-writers. Het verbaast me, dat die nieuwe concurrent niet een paar jaar eerder is gekomen. Het tarief van RoZeker is behoorlijk scherp maar is geen reden om ons tarief aan te passen".
In de krant wordt volgens hem te gemakkelijk gesproken van een kostenpercentage van 10 tot 20%. "Wij zitten lager. Ons tarief is goed berekend en is niet verliesgevend. RoZeker zal ons geen marktaandeel kosten".
Robein: gesuggereerd rendement
Algemeen directeur drs E. Reintjens van Robein Leven: "De oprichting van RoZeker komt niet als een verrassing. Het is merkwaardig dat de nieuwkomer schermt met een rapport (van prof. Boot) met zo weinig draagvlak. De advertenties van RoZeker blinken uit in onduidelijkheid en suggestieve werking".
In werkelijkheid krijgt de klant een lager rendement dan RoZeker suggereert, stelt Reintjens. Men noemt in de advertentie wel de kosten maar legt geen link tussen de kosten en de cijfers in de voorbeelden. De man van 55 jaar in de dagbladadvertentie die een koopsom van f 5.634 tien jaar uitzet en een gegarandeerd eindkapitaal ontvangt van f 9.907, heeft volgens de advertentie een rendement van 6,6%. In werkelijkheid heeft hij op die f 5.634 een rendement van 5,8%. Die 6,6% is het rendement op f 5.634 minus de kosten, dus op het belegde deel van de koopsom, aldus Reintjens.
Verder is niet vermeld wat wordt uitgekeerd bij eerder overlijden, aldus de directeur van Robein. De president-directeur van Robeco zegt in de krant, dat verzekeren niet moeilijk is. Dat klopt, als je het risico-element weglaat. Zeker is, dat RoZeker haar naam geen eer aandoet".
Volgens Reintjens ligt Robein beter in de markt dan RoZeker "en niet alleen Robein".
De totale presentatie van RoZeker vindt hij niet kies en niet elegant jegens collega's in de markt.
Centraal Beheer: serviceniveau?
Centraal Beheer vindt het eveneens jammer dat RoZeker zich afzet tegen andere verzekeraars. Maar de nieuwkomer moet serieus genomen worden, alleen al door zijn achterban.
Directeur mr J. Engel noemt het tarief van RoZeker scherp. "De vraag is welk service-niveau erbij hoort. Rondom lijfrenteverzekeringen wordt een uitgebreide service verleend, bijvoorbeeld inzake aftrektranches, wijziging begunstiging, wijziging belegging, expiratie, echtscheiding, polissplitsing etc. De vraag is wat de maatschappij voor de genoemde kosten de klant aan service biedt.
"Maar voor de hoogte van de uitkering zijn de kosten minder relevant dan de beleggingsperformance", aldus Engel. De beleggingsresultaten van verzekeraars kunnen de vergelijking met de resultaten van Robeco de laatste jaren met glans doorstaan, betoogt hij. "Robeco moeten aantonen dat het met de verzekeraars mee kan komen".
"Centraal Beheer komt niet met een antwoord op het produkt van RoZeker. Wij passen onze produkten voortdurend aan op grond van de verbetering van de efficiency".
NBvA: meer
De NBvA ziet in RoZeker vooral een concurrent voor de direct-writers. Over de hoogte van het tarief kan de organisatie nog niet veel zeggen omdat de polisvoorwaarden haar nog niet bekend zijn. "Daar moet je een offerte voor aanvragen", aldus secretaris B. van Uden.
Hij mist in de advertenties bijvoorbeeld informatie over de uitkering bij eerder overlijden. De tussenpersoon zal zijn best blijven doen om de klant concurrerende produkten te bezorgen via zijn eigen kanalen, zegt hij. Van Uden wil niet vooruitlopen op de onbewezen situatie dat de adviseur het verschil met het tarief van RoZeker niet kan overbruggen. "Als tarieven van een direct-writer veel lager zijn, is dat geen aanleiding om de klant naar de direct-writer te sturen. In zeer specifieke gevallen komt het wel eens voor dat een tussenpersoon verwijst naar een direct-writer".
NVA: starters-tarief
Volgens de NVA is het marktaandeel van direct-writers in de levenmarkt 10%, maar hun marktaandeel in individuele levensverzekeringen is nog kleiner, gezien de grote rol van Centraal Beheer in de collectieve pensioenmarkt.
De komst van RoZeker vergroot de concurrentie onder direct-writers, oordeelt de organisatie. Het is nog te vroeg om tarieven te vergelijken, te meer omdat het tarief van RoZeker een starters-tarief is. Dat produkten van intermediairmaatschappijen niet voldoende concurrerend zijn tegenover die van RoZeker, is niet meer dan een veronderstelling. Een adviseur kan eventueel een produkt aanbevelen van een direct-writer, op basis van uren-declaratie. "Dat komt niet op grote schaal voor", aldus de NVA.
De Swart: al vier bankiers met aanbiedingen aan de lijn gehad. Van Holten: onze beleggingsresultaten zijn de laatste jaren beter. Huesmann: het zal ons geen marktaandeel kosten. Reintjens: RoZeker doet haar naam geen eer aan.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.