Deze conclusie en aanbeveling staat in het rapport 'Polis- en Kredietvoorwaarden' van de Algemene Nederlandse Bond van Ouderen (Anbo), die ruim 200.000 50-plussers vertegenwoordigt. Een werkgroep van ex-medewerkers uit bank- en verzekeringsbedrijf van de bond heeft de acceptatievoorwaarden onderzocht van diverse schadeverzekeringen (o.m. reis, ongevallen, auto, bromfiets) en financieringen (o.m. doorlopend krediet, PL, hypotheken) op leeftijdsdiscriminatie.
Aan de hand van de onderzoeksresultaten is onder meer overleg gevoerd met het Verbond van Verzekeraars, de maatschappijen Ohra en Reaal en de Postbank, waarin is aangedrongen op verhoging, resp. afschaffing van onaanvaardbare leeftijdsgrenzen. De verzekeraars zijn tevens verzocht meer rekening te houden met algemene criteria (o.m. schadeverloop) bij acceptatie van ouderen.
Bij het verstrekken van financieringen heeft de werkgroep geen ongerechtvaardigde leeftijdsgrenzen kunnen ontdekken, ook al zouden geldverstrekkers soms conservatief omgaan met betrekking tot het risico van kwijtschelding van de restantschuld bij overlijden. De afbouwperiode van leningen voor ouderen, nu nog 5 jaar, moet als gevolg van de gemiddelde hogere leeftijd worden geactualiseerd, aldus de werkgroep.
Onvoldoende op de hoogte
Tijdens het onderzoek zegt de werkgroep de indruk te hebben gekregen dat de produktontwikkeling bij banken en verzekeraars veelal plaatsheeft door jonge(re) markting-medewerkers die niet voldoende op de hoogte zouden zijn van de ontwikkelingen in de groeiende seniorenmarkt.
Positief oordeelt de werkgroep over verzekeraars die in de premiestelling voor bepaalde produkten rekening houden met een verminderd risico van ouderen. Als voorbeeld wordt de avp genoemd.
Het hanteren van een maximum leeftijdsgrens bij de acceptatie van arbeidongeschiktheidsverzekeringen is volgens de werkgroep "een acceptabele zaak". Wel moet gestreefd worden naar aanpassing van de maximum leeftijd in opwaartse richting, mede met het oog op ontwikkelingen rond flexibilisering van pensioenen. Ook de veelal gehanteerde eindleeftijd van 70 jaar voor de premievrijstelling arbeidongeschiktheid bij levensverzekeringen is toelaatbaar. "Over het algemeen is een dekking tot 70 jaar mogelijk tegen een adequate premie", meent de werkgroep.
Reis- en ongevallen
De ongevallendekking van de reisverzekering kent volgens de werkgroep aanmerkelijk minder gunstige voorwaarden bij het bereiken van een bepaalde leeftijd van bijvoorbeeld 70 jaar. Zo'n abrupte overgang wordt als "uitermate storend" ervaren.
De werkgroep stelt voor dit te voorkomen door het hanteren van een glijdende schaal van verzekerde bedragen, of het toepassen van premiedifferentiatie. "Eventueel zou het ongevallenriscico beperkt kunnen worden tot een redelijke invaliditeitsdekking", aldus de werkgroep.
Bij de persoonlijke ongevallenverzekering worden de maximum leeftijdsgrenzen als "ongerechtvaardigd" ervaren, zeker als het gaat om ouderen tot 65 jaar. "De leeftijdsgrens bij acceptatie zou beter kunnen worden afgestemd op de leeftijd bij pensionering met een glijdende schaal voor een geleidelijke overgang na deze leeftijd", vindt de werkgroep.
Auto- en (brom)fiets
Met betrekking tot autoverzekeringen is de ervaring dat vrijwel alle maatschappijen een leeftijdsgrens van 70 jaar hanteren bij acceptatie van nieuwe verzekeringen. 'Blijf zitten waar je zit' is hier het advies van de werkgroep. Tevens wordt gesteld dat leeftijd niet uitsluitend als maatstaf mag worden genomen voor de rijvaardigheid van de bestuurder. "Verzekeraars moeten meer met souplesse naar de acceptatie van de autoverzekering van de ouder wordende mens kijken. Er zijn immers andere criteria, zoals persoonlijk schadeverloop, op grond waarvan mensen kunnen worden beoordeeld. Daar komt nog bij dat het bonus/maulus-systeem een corrigerend effect heeft."
Bij de bromfietsverzekering, waaronder dekking voor gemotoriseerde invalidewagentjes, dient volgens de werkgroep de leeftijdsgrens van 65 jaar "belangrijk te worden opgetrokken, resp. te verdwijnen", mede door de wettelijke verplichting om een wa-dekking te moeten hebben. Ook de veelal gehanteerde eindleeftijd van 70 jaar bij fietsverzekeringen is volgens de werkgroep ongerechtvaardigd, zeker ten aanzien van het diefstalrisico. "dekking van dit soort risico's zonder leeftijdsgrenzen moet zonder meer mogelijk worden gemaakt", stelt de werkgroep in zijn rapport. Aantal 50-plussers x mln % 1995 4,4 28 2000 4,9 31 2010 5,9 35 2020 6,9 40 2025 7,2 41 2050 6,9 40
Mercedes-Benz Insurance Services