Toonaangevend en ondernemend verzekeren
door Bart Mos
Het wordt steeds moeilijker op verjaardagen. Tot voor kort vergde het noemen van Amev als zijnde de werkgever meestal geen nadere toelichting. Maar wat moet je nu als je in dienst bent van de business-unit Verzekeringen Ondernemingen, onderdeel van de Fortis Groep. Toegegeven, als er toevallig een PC met Internet-aansluiting in de buurt is, kan de kennissenkring snel een beeld krijgen van wat dit specifieke onderdeel van Fortis inhoudt.
Thuis op het net
Niek Ligtelijn zelf is een van de bestuurders in verzekeringsland die de cursus 'Internet voor beginners' gerust kan overslaan. Hoewel hij het onderwerp tijdens het interview liever buiten beschouwing laat ("straks ziet iedereen me als zo'n Internet-gek"), blijkt hij regelmatig informatie in te winnen op sites die met verzekeren ofwel risk-management te maken hebben.
"'s Avonds op de bank thuis met m'n laptop op schoot ga ik bijvoorbeeld even kijken bij een herverzekeraar of bij jullie eigen AM-site. Je staat echt versteld als je ziet wat er allemaal te vinden is op ons vakgebied. Zo heb ik onlangs een presentatie gehouden die in z'n geheel gebaseerd was op Internetbronnen. Van de site van het ministerie van EZ heb ik bijvoorbeeld gegevens over de economische ontwikkeling opgehaald, en cijfers over de groei van de criminaliteit in Nederland haalde ik op de site van het Europese agentschap van de Verenigde Naties in Wenen."
"Veel informatie op het net is op dit moment overigens nog nice to know, maar dat verschuift langzaam maar zeker richting need to know. De informatiestroom wordt dankzij het computernet versneld, dat is positief. Een bijkomend probleem is, dat er ook steeds méér informatie voorhanden is, hetgeen vraagt om het maken van goede selecties. Want hoe ga je om met zo'n berg aan informatie?"
Ambitieus
Wat merken de medewerkers van Interlloyd, Amev Ondernemingen en Fortis Industrial van de nieuwe business-unit van Fortis, waartoe ze nu behoren?
Ligtelijn: "We werken hier bij de business-unit Verzekeringen Ondernemingen aan een ambitieus plan. We willen de toonaangevende en innovatieve ondernemingsverzekeraar worden. We willen op alle terreinen voorop lopen en een leiderschapsfunctie vervullen. Dat is daarom ambitieus, omdat we in feite pas een half jaar in deze business-unit bij elkaar zitten."
"Als je een voortrekkersrol wil spelen in de zakelijke markt, zoals Interlloyd dat eigenlijk al op de brand- en transportmarkt in het beurssegment doet, dan vergt dat veel inspanning. Het vraagt bijvoorbeeld om een groot innovatief vermogen en een grote mate van ondernemerschap. Als we ondernemingen willen verzekeren, dan moeten we ook ondernemend verzekeren. Dat betekent dat we in onze business-unit eigen initiatief stimuleren, risico's durven nemen. Kortom: dingen durven doen. Hierbij wordt echter nadrukkelijk ook gelet op de resultaten daarvan."
Hoewel een groot aantal maatschappijen inmiddels 'gekanteld' is en werkt met een in klantgroepen opgesplitste organisatie, is het volgens Ligtelijn nog moeilijk om marktaandelen op basis van deze klantgroepen boven water te krijgen in plaats van de omzetgegevens per branchegroep.
Ligtelijn: "We moeten ons wat dat betreft voorlopig nog refereren aan produktgerichte informatie. Het is eigenlijk heel wonderlijk dat we nog steeds gebruik maken van bijvoorbeeld transport- of brandcijfers. Hierdoor weten we dus nauwelijks hoe sterk een maatschappij bijvoorbeeld is in het midden- en kleinbedrijf of in het segment van multinationale ondernemingen. Wat we wèl weten, is dat wij in de topcategorie van de ondernemingsverzekeraars thuishoren."
V = MC2
De markt voor bedrijfsverzekeringen is groeiend, stelt Ligtelijn. "De ondernemer wordt veeleisender. De concurrentie dwingt hem er toe meer aandacht te schenken aan z'n risico's. Bovendien wordt de omgeving waarin hij opereert steeds complexer. Het lijken open deuren, maar dit soort factoren belasten de ondernemer en leiden hem af van z'n eigen business, waardoor hij steun zoekt en vindt bij het intermediair."
"Ons volume wordt bepaald door de formule V = MC2, zeg ik weleens. Dat lijkt Einstein, maar het is heel simpel: de V staat voor volume, de M voor Massa, dat is het industriële bezit en activiteit, de goederenstromen, en de C2 staat voor de capaciteit die wij als verzekeraar ter beschikking kunnen stellen in de dubbele betekenis van het woord: de tekencapaciteit en de kunde en kennis van onze medewerkers. De andere C staat voor complexiteit, waar ik mee wil aangeven dat de ondernemer het risico ook wel zelf kan behappen als het eenvoudig is, daar heeft hij geen verzekeraar voor nodig."
"De aandacht die het bedrijfsleven besteedt aan het beheren van risico's, neemt enorm toe. Men wordt daartoe gedwongen door internationalisering en toenemende concurrentie. Er worden om ons heen ook steeds meer opleidingen aangeboden en gevolgd op het gebied van riskmanagement. Hierdoor kijken ondernemers steeds vaker naar het gebruik van preventie in het bedrijf, het toepassen van eigen risico's en wat ze nou eigenlijk wel en wat ze niet willen verzekeren. Kortom: 'Verzeker het maar' is lang niet meer zo vanzelfsprekend als in het verleden."
Cultuur
De cultuurverschillen tussen de onderdelen van de business-unit Ondernemingen, en dan met name Interlloyd en Amev Ondernemingen, zijn evident. Volgens Ligtelijn valt er echter van beide culturen iets te leren.
"Je moet die verschillen ook weer niet overtrekken. Ze worden wel eens zwart-wit geschetst omdat ze daarmee wat duidelijker worden, maar dan loop je wel het risico dat er een verkeerde indruk ontstaat en vooroordelen worden bevestigd."
"Natuurlijk wordt er bij Amev Ondernemingen wat procesmatiger gewerkt dan bij Interlloyd waar ze meer risico's moeten durven nemen, wat nodig is als je met grote ondernemingen werkt. Het klimaat op de beurs is hierdoor vanzelfsprekend anders dan op de kantoren. Maar we beogen om de goede elementen van die twee culturen te behouden. Zo zijn het goed op orde hebben van de back-office, de betrouwbaarheid en goede kwaliteit, eigenschappen waar Amev Ondernemingen voor staat. Alleen is het daardoor wat minder soepel."
"Als je een deal maakt op de beurs en het blijkt dat je die alsnog moet bijstellen omdat je later nadere informatie ontvangt, dan wordt die deal makkelijker bijgesteld. Ik bedoel, duizend maal honderd is niet hetzelfde als honderd maal duizend. Ook al geeft het uiteindelijk hetzelfde premievolume, je moet er op een andere manier komen."
"De mensen moeten zich laten beïnvloeden door hun activiteiten. Daar maak je ook business-units voor. We willen een op onze activiteiten gerichte cultuur nastreven. Nou is cultuur niet iets wat je even uit een la trekt, maar iets dat langzaam opgebouwd moet worden."
Dat zegt toch iedere zichzelf respecterende verzekeraar over z'n eigen bedrijf. Wat is daar zo onderscheidend aan?
"Wat we nastreven is, dat in de gehele business-unit de cultuur is terug te vinden van: risico durven nemen, maatwerk kunnen leveren, je kunnen inleven in de behoefte van de klant. Een voorbeeld van deze houding is bij Interlloyd terug te vinden in het maken van deals, het treffen van arrangementen en het nemen van risico's in de dagelijkse beurspraktijk. Kijkend naar Fortis Industrial, dat we samen met onze collega's van AG aan het opbouwen zijn en dat zich richt op het topsegment van de zakelijke markt, dan speelt daar het bieden van maatwerk een nog veel grotere rol. Vorig jaar zijn we als Fortis Industrial geassocieerd-lid geworden van het INI, het International Network of Insurance. Dat is een wereldwijd netwerk van zo'n zestig verzekeraars, waarmee we ons toegang verschaffen in landen waar we niet zelf vertegenwoordigd zijn. Maar ook het bedrijfsonderdeel Amev Ondernemingen, dat met name sterk is in het midden- en kleinbedrijf, moet zich het cultuurkenmerk 'ondernemerschap' eigen maken. Dus ook in dit segment willen we innoveren, investeren in nieuwe flexibele produkten zodat we evenzeer aan het MKB maatwerk kunnen leveren", aldus Ligtelijn.
De eerste concrete innovatie in dit kader is een combinatiepakket voor de detailhandel, dat Amev Ondernemingen aan het eind van deze maand zal introduceren.
Mr N.W. (Niek) Ligtelijn (48) begon in 1973 zijn loopbaan als schade-expert bij het Amsterdamse expertisebureau Benjamins en Benjamins. Vijf jaar later stapt hij als trainee over naar de Britse vestiging van de Amerikaanse FM Insurance Company, omdat hij over de grenzen heen wilde kijken zich meer in de richting van preventie en riskmanagement wilde ontwikkelen. Ligtelijn maakte bij FMI vervolgens de carrière als account-executive in Brussel via underwriting-manager in Parijs tot regional-manager (Midden- en Zuid-Europa) in het Zuid-Franse Annecy. Na tien jaar Frankrijk, wordt hij in 1991 'teruggehaald' naar Nederland als bestuurder van Sedgwick Nederland in de functie van algemeen directeur van het assuradeurenbedrijf O.W.J. Schlencker. Na het opstappen van J.M.F. Waterreus in 1994 werd hij algemeen directeur van Interlloyd en met de recente opsplitsing van de Fortis-organisatie in business-units tevens voorzitter van de business-unit Verzekeringen Ondernemingen.
Mercedes-Benz Insurance Services