De Nieuwe Hollandse Lloyd stelt: "Een conventionele verzekering met een wachttijd van enkele dagen of weken per ziektegeval biedt de ondernemer geen enkele financiële zekerheid. De fluctuaties in de jaarlijkse verzuimkosten worden met name veroorzaakt door fluctuaties in het korte verzuim. Bij een conventionele dekking met een wachttijd per ziektegeval zijn de kosten verbonden aan kort verzuim voor rekening van de ondernemer".
Met andere woorden: een conventionele verzekering geeft een onzekere maximale schade (voor rekening van de ondernemer) en biedt derhalve geen enkele zekerheid. Is de primaire functie van een verzekeringsprodukt juist niet het bieden van zekerheid?, aldus de maatschappij.
Procesmanagement
Overdoen wat bedrijfsverenigingen voorheen deden, het aanbieden van een conventionele dekking, vormt daarnaast een serieuze bedreiging voor de assurantietussenpersoon.
Het procesmanagement is een hot item geworden, zo hield directeur P. Glas het intermediair voor tijdens recentelijk gehouden, door de maatschappij belegde informatiesessies. Het gaat om een proces van meldingen, doormeldingen en rapportagelijnen waarbij de kern wordt gevormd door werkgever, arbodienst en verzekeraar, met als 'satellieten' de individuele werknemers en de bedrijfsvereniging. Glas: "Mede gezien vanuit de invalshoek procesmanagement, zien we reeds intensieve vormen van samenwerking ontstaan tussen verzekeraars en arbodiensten. Zelfs gaat een grote intermediairmaatschappij zo ver, dat zij voor conventionele produkten programmatuur ontwikkelt en installeert bij het verzekerde bedrijf. Een ziektemelding, loonmutatie of indiensttreding van een nieuwe werknemer: met één druk op de knop wordt de verzekeraar direct geïnformeerd, en de wao-gat-, ziekengeld en pensioenverzekering wordt aangepast. Alles zonder tussenkomst van een assurantietussenpersoon".
Bedreiging
Een bijkomend voordeel bij deze 'voorwaartse procesintegratie' zou zijn, dat het verzekerde bedrijf niet makkelijk zal overstappen naar een andere aanbieder, omdat er in dat geval door het bedrijf extra kosten gemaakt moeten worden.
Glas vindt, dat de wijze waarop enkele verzekeraars bij de privatisering van de ziektewet omspringen met betrokkenheid bij het procesmanagement een serieuze bedreiging vormt voor de toekomst van de tussenpersoon op de markt voor àlle employee-benefitsvoorzieningen.
Mercedes-Benz Insurance Services