NHC ging in 2012 van start en kwam aan de vooravond van de invoering van het provisieverbod met scherpe tarieven. Het bedrijf rekende toen een vaste prijs van € 1.244 voor hypotheekadvies; dat was ver onder de tarieven die andere partijen toen rekenden. Consumenten konden telefonisch, via een persoonlijk gesprek of online een hypotheek sluiten. Volgens de laatst bekende tarieven varieerden de prijzen sinds oktober van € 1.290 voor starters tot € 1.650 voor doorstromers (advies en bemiddeling). De Bok kan nog niet zeggen waardoor NHC in de financiële problemen is gekomen. "Mijn eerste prioriteit is het waarborgen van de dienstverlening. Daarna gaan we kijken naar de oorzaken van het faillissement. Vrijdag is surseance van betaling aangevraagd. Maar dat is niet van toepassing op bevoorrechte schuldeisers. Zoals de Belastingdienst, inderdaad." De schuldenlast van NHC bedraagt ongeveer € 500.000, zegt De Bok.
De curator heeft goede hoop dat de bedrijfsactiviteiten voortgezet kunnen worden: "Ik ben met meerdere partijen in onderhandeling over een doorstart." Hij denkt binnen enkele weken meer te kunnen vertellen.
Mercedes-Benz Insurance Services