Het is nu nog gebruikelijk dat zowel het slachtoffer als de verzekeraar een eigen medisch adviseur heeft die kijkt naar de letselschade. Naast dat er met behulp van de nieuwe werkwijze veel tijd bespaard wordt, is de kans op miscommunicatie tussen twee medisch adviseurs ook een stuk kleiner, aldus Achmea. “Het tijdsverlies dat je oploopt door het gebruik van twee adviseurs is geen kwestie van weken maar soms wel van maanden. Veel dossiers worden door twee adviseurs vaak alleen maar complexer”, zegt Arjen van Iwaarden, senior-manager van de Achmea Claims Organisatie. “Ruim 90% van letselschadedossiers kunnen makkelijk door één medisch adviseur worden behandeld.”
De verzekeraar is inmiddels al twee jaar bezig met dit project en heeft al 200 dossiers op deze wijze behandeld. De verzekerden van Achmea mogen voortaan zelf kiezen of zij gebruik willen maken van één of twee medisch adviseurs. Naast Achmea hebben ook brancheorganisaties, waaronder het PIV, De Letselschade Raad en Slachtofferhulp Nederland, aangegeven dat zij de werkwijze met één medisch adviseur positief zullen uitdragen.