Het bedrijf heeft alle 31.000 klanten een brief gestuurd, als reactie op een artikel in dagblad De Telegraaf over een anonieme brief van enkele oud-medewerkers aan de top van Defensie en militaire vakbonden.
Van de 31.000 klanten, onder wie zo'n 20.000 (ex-)militairen, heeft DFD negentig reacties gekregen. Vijf daarvan betreffen een klacht over de verkoop van een levensverzekering onder het mom van een bancair spaarproduct. Bij de militaire vakbond VBMNOV zijn nog eens twintig klachten binnengekomen. "Het betreft zaken vanuit het verleden, van vóór 1999", aldus DFD-directeur Léon Porankiewicz. Hij schrijft de anonieme brief toe aan rancuneuze ex-medewerkers. "Juist wij hebben geleerd van het verleden en hebben ethiek nu hoog in het vaandel staan", klinkt het emotioneel.
Vakbonden
Bij de grootste militaire vakbond VBMNOV zijn twintig klachten binnengekomen. Die gaan wij uiteraard onderzoeken en als daar aanleiding toe is, dienen wij een klacht in bij het Klachteninstituut Verzekeringen", aldus voorzitter Jean Debie. "Wij hebben onze leden om informatie gevraagd. Als blijkt dat de militairen vals zijn voorgelicht, dan heeft DFD een probleem." Maar", voegt hij toe, "als mensen bij hun volle bewustzijn hebben getekend, hebben ze pech." Vooralsnog ziet Debie geen reden om de samenwerking met DFD te verbreken.
Bij de andere vakbonden zijn geen klachten binnengekomen. "Wij horen niet van leden dat er iets mis is met DFD", aldus een woordvoerder van FNV-bond AFMP (Algemene Federatie van Militair Personeel). "Een aantal jaren geleden waren wij niet gecharmeerd van de werkwijze van DFD. Er zijn toen gesprekken geweest en er is een gedragscode opgesteld", aldus de woordvoerder. De vakbond heeft naar aanleiding van het Telegraaf-artikel een brief gestuurd naar de leden en "daar is nog geen reactie op gekomen".
ACOM-voorzitter Jan Kleian vindt het Telegraaf-verhaal "één groot flutartikel". "Sinds januari 2004 hebben wij een samenwerking met DFD. Wij hebben dat altijd afgehouden in verband met juist deze praktijken. In 1995 hebben wij onderzoek gedaan naar DFD en onze bevindingen ter beschikking gesteld aan de Marechaussee. Defensie was dus allang op de hoogte van deze praktijken. Ik heb met DFD-directeur Léon Porankiewicz afgesproken dat ik dat geviespeuk niet meer wil. Ik heb hem gemeld dat als ik klachten heb, ik hem weet te vinden", aldus Kleian.
Defensie
Het ministerie van Defensie onderzoekt of er sprake is van laakbaar handelen van defensiepersoneel. "Voorlichting over verzekeringsproducten vindt niet plaats uit naam van Defensie. Ook treedt Defensie niet op als tussenpersoon voor commerciële aanbieders en worden adresgegevens van defensiemedewerkers niet voor commerciële doeleinden verstrekt", aldus Defensie.
Porankiewicz: "De afspraak met kaderpersoneel van Defensie is duidelijk. We lichten militairen niet voor binnen diensttijd, niet op Defensie-terrein en alleen op vrijwillige basis."
Porankiewicz ontkent niet dat er polissen met lange looptijden zijn bij DFD. "Maar de adviesgesprekken vinden alleen plaats als de ouders van de militairen daarbij aanwezig zijn. Als de klant dan nadrukkelijk vraagt om het spaardoel eerder stoppen met werken, dan is het toch niet vreemd dat wij daar een kapitaalverzekering aan koppelen? Wij adviseren nagenoeg geen bancaire producten. Ook verstrekken we geen leningen en zijn we tegen lijfrentes voor jonge militairen."
Afsluitprovisie
In de beloning van DFD voor levensverzekeringen ligt de nadruk op afsluitprovisie: vorig jaar lag de verhouding op _ 3,4 mln afsluitprovisie en _ 0,2 mln doorlopend.
"Als het aan ons ligt, zouden wij direct overstappen op doorlopende provisie. Maar het probleem is de financiering. De omslag ligt op vijf tot tien jaar. Je denkt toch niet dat onze externe investeerder NPM tien jaar lang geen rendement op zijn investering wil hebben?", aldus Porankiewicz. Hij wil het beeld bijstellen dat DFD voornamelijk draait op afsluitprovisie voor levensverzekeringen. "Wij sturen onze buitendienst niet op provisie. De beste van de zeventien adviseurs verdient op jaarbasis nog geen _ 15.000 provisie bij eigen particuliere klanten. Bij levensverzekeringen voor militairen ontvangt de adviseur geen provisie. Bij 90% van onze klanten sluiten we schadeproducten. In 50% van de gevallen sluiten we er een levenproduct bij. We hebben 15.000 levenpolissen en 90.000 schadepolissen in de boeken."
DFD doet vooral zaken met Aegon. Zo is het particuliere schadepakekt Wonen Vrije Tijds Pakket speciaal op maat gemaakt voor de DFD-doelgroep en sluit het kantoor veel Aegon LevensloopVermogen. Autoverzekeringen gaan onder andere naar Allianz en Rechtsbijstand zit bij Arag.
Mercedes-Benz Insurance Services