Anva op overnamepad

Systeemhuis Anva, eigendom van de NVA, is een vergaande samenwerking aangegaan met het softwarebedrijf ForeSure/Solutions, die uiteindelijk moet resulteren in een overname.

Volgens Anva-directeur Stoffel van Almkerk was ForeSure/Solutions "rijp voor een overname". "Een bedrijf moet snel kunnen inspelen op veranderingen. ForeSure/Solutions dat met negen man vijftig klanten bedient, is daar te klein voor", aldus Van Almkerk.
Voor Van Almkerk zijn er drie redenen waarom Anva dit softwarebedrijf overneemt. "Ze hebben mooie software, ze hebben vijftig klanten en het is een concurrent. Ten aanzien van de software gaan we bekijken of het in zijn totaal te gebruiken is, in delen of als idee voor verdere ontwikkeling", aldus Van Almkerk.
Volgens hem hoeft het niet bij de overname van ForeSure/Solutions te blijven. "Misschien zijn er nog wel meer van dit soort bedrijven in de markt die een overname als mogelijkheid zien om te kunnen overleven."
ForeSure/Solutions
Het softwarebedrijf is sinds 1991 (tot 2001 onder de naam Fundamental Assurantie Software) actief in de verzekeringsbranche. Het bedrijf verwierf bekendheid met het pakket Pro/Ass. In 2000 werd een volledig nieuw pakket op de markt gezet onder de naam ForeSure.
De negen medewerkers van ForeSure/Solutions bedienen vijftig klanten, waaronder ook een "aanzienlijk aantal onderlingen". De negen medewerkers zullen uiteindelijk van Capelle aan den Ijssel naar Amersfoort verhuizen.
Anva telt 130 medewerkers en heeft 960 kantoren in de boeken en is volgens eigen zeggen "marktleider in het volmachtsegment met het pakket Anva 5".
Toekomst
Van Almkerk ziet de toekomst zonnig in voor Anva, ondanks uitspraken van NVA-voorzitter Bob Veldhuis die systeemhuizen tijdens het Sivi-congres opriep vaart te maken met frontoffice-activiteiten, omdat zij anders moeten vrezen voor hun bestaansrecht. "Het zal inderdaad zo zijn dat bepaalde functionaliteiten overgenomen zullen worden door ketenintegratie. Ons pakket was altijd een beheerpakket. Wij zullen het pakket nu veel meer naar de voorkant gaan uitbreiden. We gaan werken aan de klantcontacten en dergelijke, of wel de commerciële kant van het pakket. Het beheermodel wordt steeds minder belangrijk", aldus Van Almkerk.
Recentelijk bracht Anva de Adviesmodulen uit, waarin klantcontacten en klantprofielen in het kader van de WFD vastgelegd kunnen worden. "Dat toont aan dat wij het pakket commerciëler gaan maken."
directeur van ForeSure/Solutions ondertekenen de contracten.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.