"We hebben veel keurmerken in de branche, maar die bieden geen garantiefonds. Met een garantiefonds kunnen we het vertrouwen in het intermediair terugwinnen. De klant is dan verzekerd van goede producten en diensten. Een keurmerk alleen is niet voldoende", zegt Hypotheker-directeur Bas Millenaar. "De WFD biedt wel een vorm van preventie, maar met wetgeving alleen win je het vertrouwen van de consument niet terug. Ook loop je het gevaar dat een teveel aan regels de eigen verantwoordelijkheid bij zowel de branche als de consument wegneemt."
Onderzoek
Eerste vraag is hoe zo'n garantiefonds aan financiële middelen komt. "Daar moeten we over gaan nadenken, maar we moeten uitgaan van het principe dat de vervuiler betaalt", stelt Millenaar. NVA-voorzitter Niels Mourits ziet veel beren op de weg: "Het idee is volgens mij niet nieuw; de uitvoering ervan is erg ingewikkeld en de operationele effecten zijn onoverzichtelijk."
Ook Verbondsvoorzitter Niek Hoek (Delta Lloyd) ziet een probleem: "Het gevaar is dat zo'n fonds contraproductief gaat werken: het intermediair maakt zich niet zo druk meer, omdat er toch een garantiefonds bestaat." Toch wil Hoek wel de medewerking van het Verbond toezeggen: "We willen de mogelijkheid onderzoeken, maar dan moeten we eerst kijken naar een fonds voor de hypotheekbranche. Dat lijkt me beter uitvoerbaar dan voor de volledige financiële dienstverlening."
AFM-directeur Theo Kockelkoren en Postbank-directeur Hans Hagenaars willen ook hun medewerking verlenen aan een onderzoek. "Ik vind bovendien dat er een veel groter bedrag nodig is om een sterk keurmerk neer te zetten voor de consument, met de boodschap dat fouten gerepareerd worden", voegt Hagenaars daaraan toe.
Millenaar belooft vóór maart uitsluitsel te geven over de haalbaarheid van zo'n fonds.
Mercedes-Benz Insurance Services