Deloitte formuleert in haar rapport zeven voorspellingen voor de toekomst van de verzekeringsbranche:
- Verzekeraars gaan meer gevarieerde producten aanbieden. Door veranderende consumentenbehoeftes ontstaan er kansen voor nieuwe producten voor verzekeraars, zoals cyber insurance.
- Customer data analytics wordt een kerncompetentie. Verzekeraars hebben toegang tot veel data waarmee ze hun propositie en dienstverlening kunn en verrijken. Blockchain biedt daarbij de mogelijkheid om verzekeringsproducten vergaand te dynamiseren en te personaliseren.
- De huidige bezuinigingsrondes bij verzekeraars zijn een antwoord op de afnemende vraag naar traditionele verzekeringsproducten. De opkomende technologische mogelijkheden maken niet alleen investeringen in IT, maar ook in andere organisatievormen noodzakelijk.
- De markt voor individuele levensverzekeringen zal zich beperken tot overlijdensrisicoverzekeringen.
- Pensioenen worden steeds meer een service propositie. Verzekeraars zullen moeten verdienen aan dienstverlening zoals bij PPI en APF proposities.
- Schadeverzekeraars zullen uit markten moeten stappen waar de combined ratio niet verbeterd kan worden.
- Het is te verwachten dat in de komende jaren verdere consolidatie in de markt zal plaatsvinden.
'Verzekeraars hebben moed nodig'
Volgens Deloitte liggen vijf trends aan deze voorspellingen ten grondslag, waaronder de deeleconomie, technologieën zoals artificial intelligence en blockchain, cyberrisico’s en data analytics en sensoring. Marco Vet, partner en insurance expert bij Deloitte: “Tot nu toe zijn drastische strategiewijzigingen bij de Nederlandse verzekeraars uitgebleven. Maar alleen verreikende en disruptieve innovaties kunnen een duurzaam business model veilig stellen. Verzekeraars die niet langer doen wat de rest doet, maar de focus verleggen naar ontwikkeling van nieuwe proposities zullen uiteindelijk winnen en hun toekomst zeker stellen. Verzekeraars hebben moed nodig.”