"Terwijl er juist veel geschillen voortkomen uit onduidelijkheid over wat de financiële dienstverlener wel of niet doet", zegt Oosterbaan Martinius De leveringsvoorwaarden zijn opgesteld door advocatenkantoor Van Iersel & Luchtman en daarna besproken met de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars Bavam en Schouten.
Ze gaan onder andere over de rechtsgevolgen van mededelingen die de consument per mail heeft gedaan, de aansprakelijkheid voor door de bemiddelaar ingehuurde derden en de bepaling dat digitale informatie niet zonder meer als een advies mag worden opgevat. Ook hebben de voorwaarden betrekking over geen of niet-tijdige betaling van onder andere premies, de verantwoordelijkheid van de consument voor de juistheid en volledigheid van de informatie die hij aan de financiële dienstverlener heeft verstrekt en ten slotte de maximale aansprakelijkheid van de dienstverlener.
Wat dit laatste betreft, bieden de leveringsvoorwaarden ook een mogelijkheid om de heftig bediscussieerde Kifid-grens van _ 150.000 zelf bij te stellen naar bijvoorbeeld _ 25.000. "In onze leveringsvoorwaarden houden wij dit bedrag aan", zegt Oosterbaan Martinius. "Maar elke financiële dienstverlener kan deze grens natuurlijk zelf bepalen. Eerst moet hij bij Kifid aangeven dat hij niet bij voorbaat akkoord gaat met de bindend-adviesgrens van _ 150.000 om vervolgens in de leveringsvoorwaarden zijn eigen grens op te nemen. Als de consument en de financiële dienstverlener het eens zijn over die grens, zou ik niet weten waarom ook Kifid dit bedrag niet zou willen aanhouden als bindend-adviesgrens."
Naast de algemene leveringsvoorwaarden heeft D&O een bijpassend opdrachtenformulier ontworpen waarop kan worden vastgelegd welke werkzaamheden de dienstverlener gaat verrichten.
Verder zal elk kantoor procedures moeten invoeren die de algemene leveringsvoorwaarden ondersteunen. "Het is niet voldoende om een simpele verwijzing naar die voorwaarden op het briefpapier te zetten", zegt Oosterbaan Martinius.
Om de implementatie van de leveringsvoorwaarden te vergemakkelijken, houdt D&O op 29 augustus, 11 en 24 september bijeenkomsten over dit onderwerp. Informatie is te vinden op www.deno.nl.
Mercedes-Benz Insurance Services