Van oudsher is Onderlinge 's-Gravenhage alleen actief met verzekeringen in geld. "Onder de voor veel levensverzekeraars moeilijke marktomstandigheden hebben wij als aanbieder van traditionele levensverzekeringen een grote aantrekkingskracht op nieuwe deelnemers, assurantieadviseurs en ketens."
Hoewel vorig jaar de nieuwe productie aan traditionele levensverzekeringen met 8% is gedaald, meldt de Haagse onderlinge een productiegroei van 9% in periodieke premies (tot _ 10,8 mln) en van 3% in koopsommen (tot _ 50,5 mln). "Meer dan 50% van de koopsomproductie in 2006 hangt samen met opbouw van de oudedagsvoorziening van de deelnemers en circa 20% betreft lijfrentes in de uitkeringsfase."
De productie was goed voor ruim _ 528 mln verzekerd kapitaal (+ 6,4%). Het totaal verzekerde bedrag nam toe tot _ 3,6 (3,4) mld. "Opvallend is een verdere groei van de premieproductie van het aandeel hypotheekgelieerde verzekeringen, terwijl in de markt een daling waarneembaar is."
De totale premieomzet is in 2006 met 10% toegenomen tot _ 131 (119) mln. Het technisch resultaat is met 12,6% gestegen tot _ 19,9 (17,7) mln. Het nettoresultaat groeide met 14,6% tot _ 21,2 (18,5) mln. "Dat is mede het gevolg van eenmalige baten uit hoofde van de beëindiging van enige co- en reassurantiecontracten."
De solvabiliteitsmarge van Onderlinge 's-Gravenhage verbeterde tot 510% (461%).
Neerlandia van 1880, de schadeverzekeringsdochter van Onderlinge 's-Gravenhage, heeft qua omzet een minder positief jaar achter de rug dan de moeder. De brutopremieomzet daalde tot _ 7,5 (8,0) mln. "Wij zijn een kleine speler in een markt waarin schaal een belangrijk concurrentievoordeel biedt. Er zijn marktbreed grote prijsverlagingen doorgevoerd", aldus de directie. "Met die ontwikkeling zijn wij niet integraal meegegaan."
De daling in het premie-inkomen deed zich vooral voor bij de bromfietsverzekeringen en inde branche Brand. Neerlandia wijst naar vergrijzing van de portefeuille als bijkomende oorzaak.
Rooskleuriger was de ontwikkeling van het resultaat: de schadelast nam met 25% af tot _ 2,3 mln en de winst groeide met 60% tot _ 1,8 mln.
Mercedes-Benz Insurance Services