Dit jaar zal het totaal aantal overstappers echter lager uitvallen, zo verwacht vergelijker ZorgKiezer.nl. De reden? Volgens Zorgkiezer.nl leeft het thema minder: de zorgpremie steeg met slechts 3 euro en er waren geen grote wijzigingen zoals de ‘vrije artsenkeuze’ discussie vorig jaar. Daarnaast zijn verzekeraars terughoudender met marketingacties en tv-reclame.
Scherp
De afgelopen jaren buitelden zorgverzekeraars over elkaar heen om consumenten in de laatste dagen van het jaar met cadeautjes en last minute acties te verleiden tot een overstap. De verzekeraars hebben afgesproken om dat dit jaar niet te doen. Ook adverteren zij niet meer met scherpe vanaf-tarieven. Ook houden de verzekeraars de hand op de knip. Er werd t/m week 52 bijna 3 miljoen euro (8%) minder uitgegeven aan reclame op radio, televisie en dagbladen, zo blijkt uit cijfers van Nielsen.
20% lager
Mensen wachten altijd tot het allerlaatste moment, meldt Zorgkiezer.nl. Maar de overstaphausse kwam dit jaar laat op gang. Tot de Kerst was het aantal overstappers ruim 20% lager dan andere jaren bij ZorgKiezer.nl.
Dat komt omdat zorgverzekeraars erg laat waren met hun premie en lang geen duidelijkheid konden geven over hun afspraken met ziekenhuizen voor volgend jaar.
Aantal overstappers zorgverzekering 2006-2015
Jaar | Percentage | Aantal |
2006 | 19,1% | 2.970.000 |
2007 | 4,3% | 704.000 |
2008 | 3,6% | 589.000 |
2009 | 3,5% | 576.000 |
2010 | 4,3% | 709.000 |
2011 | 5,5% | 900.000 |
2012 | 6,0% | 1.000.000 |
2013 | 7,2% | 1.200.000 |
2014 | 6,5% | 1.100.000 |
2015 | 6,8% | 1.140.000 |