Het voortbestaan van Gema Advies Groep, een van de intermediairbedrijven die vallen onder het failliete DSB Beheer, is onzeker. Dat melden de curatoren in het tweede faillissementsverslag.
Met Jubilee Europe (voorheen Cassidy Davis), de maatschappij achter de betalingsbeschermingsverzekeringen die Gema aanbiedt, wordt overleg gevoerd over overheveling van de activiteiten. Lukt dat niet, dan is een faillissement onvermijdelijk.
Gema Advies Groep was voor 60% van zijn omzet afhankelijk van DSB Bank en het in problemen verkerende Afab, zo melden de curatoren. Die omzet is, mede door wijzigingen in wet- en regelgeving, (grotendeels) weggevallen. Bij het bedrijf in Breukelen werken nog twaalf mensen.
Adjunct-directeur Sjaak van den Berg (50) en accountmanager Edwin Berentsen (41) hebben het bedrijf al verlaten. Zij zijn overgestapt naar Jubilee. Van den Berg is daar 'creditor operations manager' en Berentsen commercieel medewerker Buitendienst. Jubilee-directeur Theo van der Mark roemt hun "uitgebreide kennis en ervaring" in de markt voor betalingsbeschermingsproducten.
Intermediairbedrijven
Andere intermediairbedrijven die onder DSB Beheer vallen zijn Nifa Financieringen in Heerhugowaard (19 medewerkers), Krediet Groep Nederland in Nieuwegein (23 werknemers) en DGA Financieel Adviseurs in Middelburg (29 werknemers). Voor deze bedrijven is het verkoopproces in gang gezet; afronding moet nog in het eerste kwartaal van dit jaar plaatsvinden, zo verwachten de bewindvoerders.
De overige intermediairbedrijven hadden hun activiteiten al vóór het faillissement beëindigd: Leenwereld, Leencentrum Nederland, Call Direct Centre, Van Rijswijk Groep, Hendriks & Partner, Krediet Protector, Hypotheek Protector en Lease Protector. Onder de nog wel actieve bedrijven Nifa en DGA vallen nog de labels Keurkrediet en DGAC respectievelijk Hollandse Krediet- en Verzekeringscentrale.
DSB Verzekeringen is een 100% dochter van DSB Bank en actief als volmachtbedrijf. Bij DSB Verzekeringen zijn 22 medewerkers in dienst. DSB Verzekeringen pretendeert een vordering te hebben op DSB Bank vanwege tegoeden op bankrekeningen van _ 15,2 mln. Ook in de rekening-courant verhouding pretendeert DSB Verzekeringen een vordering te hebben, die _ 11,3 mln bedraagt. Beide vorderingen zijn ingediend in het faillissement van DSB Bank.
Royement
In de loop van 2010 zullen ook de activiteiten van beide verzekeringsmaatschappijen (DSB Schade en DSB Leven) worden verkocht, hetzij via een aandelenoverdracht hetzij via een portefeuilleoverdracht. Van Lanschot Bankiers en levensverzekeraar Reaal hebben overigens gezamenlijk het pandrecht op de aandelen.
De twee DSB-verzekeraars vorderen op basis van eerder verstrekte leningen bijna _ 92 mln op DSB Bank. Bij een volledig royement van alle levenpolissen zou daar nog _ 66 mln aan terug te vorderen provisies boven komen.
Boetes en claims
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft DSB Bank nog twee boetes opgelegd, voor fouten bij het verstrekken van krediet en het sluiten van daaraan verbonden verzekeringen. Het gaat om boetes van _ 4.00 en _ 24.000. In juli waren al boetes opgelegd van _ 24.000 en _ 96.000.
Van gedupeerden klanten hebben de curatoren thans 3.100 klachten ontvangen. "Voor 160 klanten is een tijdelijke aanpassing van het maandbedrag aangeboden", zo valt te lezen. De voornaamste stichting die namens klagers optreedt, de Stichting Hypotheekleed, heeft van ruim vijfhonderd gedupeerden de schade in kaart gebracht. Op basis daarvan heeft voorman Pieter Lakeman een schadeclaim van _ 2,8 mld ingediend bij de curatoren. De stichting raamt de schade voor 21.000 klanten die een eerste hypotheek bij DSB afsloten op _ 987 mln, bij 21.000 klanten met een tweede hypotheek op _ 577 mln euro en bij de 150.000 klanten met een consumptief krediet op _ 1,2 mld.
Hypotheekleed stelt dat DSB zijn zorgplicht heeft verzaakt en verwijst naar jurisprudentie rondom aandelenleasezaken. De bank heeft klanten onvoldoende en onjuist geïnformeerd over de producten die werden verkocht. "Een probleem voor klanten was dat zij veelal te laag waren geschoold om te begrijpen dat de lage instaprente slechts een lokkertje was", aldus Lakeman. "Doordat de klant overgefinancierd was, kon hij niet meer weg en kon hij naar willekeur worden uitgeperst."
in het tv-programma Pauw & Witteman.