Mkb'ers zien toenemende claimcultuur

Mkb'ers zien toenemende claimcultuur

Op de vraag of zij sinds de recessie een toenemende claimcultuur waarnemen, reageert ruim 62% van 655 ondervraagde mkb-ondernemers bevestigend. Opvallend is daarbij wel, dat zij de crisis niet aanwijzen als oorzaak van de toename van juridische claims, zo blijkt uit onderzoek van rechtsbijstandverzekeraar Arag en ondernemersportaal BusinessCompleet.

Volgens 31% van de mkb'ers ligt de toenemende claimcultuur aan de algemene verharding van de maatschappij. Circa 20% wijst op de individualisering en nog eens 20% wijt de claimcultuur aan het afgenomen vertrouwen van anderen. Slechts 3% wijt de toename aan de recessie.
Ook de grote zelfstandigheid bij ondernemers bleek duidelijk. Bijna de helft van de respondenten lost zijn conflicten zelf op, zonder hulp van adviseurs of een mediator. Ongeveer 90% van de ondernemers doet bij meningsverschillen bovendien wel eens water bij de wijn, om tot een schikking te kunnen komen.
Ruim 60% schakelt geen hulp in bij het opstellen van belangrijke documenten als algemene voorwaarden; een kwart heeft niets eens algemene voorwaarden.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.