klanten kregen
beleggingspolis
De AFM heeft aan kredietbemiddelaars Decapolis en Mr Credit elk een boete opgelegd van _ 6.000. Beide bedrijven, eigendom van voormalig Gelink-bestuurder Frederic Wattebled, hebben bij de voorzieningenrechter in Rotterdam zonder succes bezwaar gemaakt tegen openbaarmaking van de boetes.
Tegen de voorgenomen boetes was bezwaar aangetekend, omdat bij Mr. Credit en Decapolis de procedures en klantprofielen werden aangepast voordat de AFM het onderzoek had afgerond. Verder stelt advocaat Anakhrouch dat de open normen uit de WFT onvoldoende duidelijk waren.
De rechter verwijst in zijn uitspraak naar de eveneens vruchteloze poging die zusterbedrijf World of Credit in november had gedaan om publicatie van het boetebesluit (toen _ 12.000) te voorkomen. "De voorzieningenrechter ziet thans geen aanleiding omtrent de onderhavige verzoeken anders te oordelen."
De boeteoplegging betreft onder meer het onvoldoende inwinnen van informatie door Mr Credit voordat een beleggingsverzekering werd geadviseerd. De AFM baseert dat op onderzoek van zeven adviesdossiers uit de periode van 4 oktober 2007 tot en met 6 februari 2008. In zes van de zeven gevallen sloot het advies niet aan op de informatie die wel aan de klant was gevraagd. Er is onvoldoende informatie ingewonnen over de financiële positie, de kennis en ervaring, de doelstellingen en de risicobereidheid van de klant. Daarbij doelt de AFM onder meer op onduidelijke mededelingen over de verwachte inkomensontwikkelingen: 'eerste vijf jaar enige stijging' en 'verwacht nog een aantal carrièrestappen te maken' zijn onvoldoende.
Toch beleggen
De kennis van de klant is in alle onderzochte dossiers onvoldoende in kaart gebracht. Een opmerking als 'heeft ervaring met afsluiten hypotheken' is niet genoeg, aldus de AFM.
De toezichthouder vraagt zich ook af hoe Mr. Credit bij een klant tot het advies is gekomen om tot 55% te beleggen in aandelen, terwijl de klant heeft aangegeven een klein deel te willen beleggen in aandelen.
Van Decapolis werden tien dossiers onderzocht. In drie gevallen is een beleggingspolis verkocht, terwijl de klant op het klantprofielformulier 'nee' had geantwoord op de vraag of deze wellicht zou willen beleggen. "In één dossier heeft Decapolis aangegeven dat de cliënt tegenvallende beleggingsresultaten kan opvangen door aanzienlijk lagere maandlasten in de nieuwe situatie. Uit het dossier blijkt echter niet hoe Decapolis tot die conclusie is gekomen, daar Decapolis zelf aangeeft dat gegevens over de maandlasten met betrekking tot de oude hypotheek ontbreken."
Teleurstelling
Mister Credit zegt teleurgesteld te zijn dat het een boete heeft gekregen voor adviezen die ruim twee jaar terug zijn gegeven, terwijl het bedrijf naar eigen zeggen al bijna twee jaar voldoet aan de regelgeving. "We worden nu publiekelijk bestraft terwijl we al sinds 2008 voldoen aan de normen van de wetgeving", zegt Clenn Krommenhoek van Mister Credit. Volgens hem had het bedrijf zelf al een extern keuringsbureau ingeschakeld om te waarborgen dat de adviezen aan de regels zouden voldoen. "Het is dan ook een beetje zuur dat je wordt bestraft terwijl je je uiterste best doet om zo professioneel en transparant als mogelijk te werken." Mister Credit heeft voor _ 50 mln aan leningen in de boeken en stelt dat de klanttevredenheid in orde is: "Gemiddeld worden we met een acht gewaardeerd; 90% zou ons aanbevelen bij vrienden of familie."
Het Enschedese bedrijf, dat uitsluitend op fee-basis werkt, opereert ook onder de labels Decapolis en World of Credit. "De AFM heeft medio 2008 op dezelfde dag de drie merknamen onderzocht. Niet verwonderlijk dat de toezichthouder AFM bij alle drie dezelfde zaken signaleerden. We vinden het dan ook onbegrijpelijk dat we daarvoor drie keer worden bestraft."