Achmea eindigt de laatste tijd meestal in de top 5 als het gaat om onderzoeken naar goed werkgeverschap en goed HRM-beleid. Het bedrijf moet echter ook impopulaire maatregelen nemen als de resultaten daarom vragen, al worden gedwongen ontslagen volgens Van den Brink tot een minimum beperkt: "We zetten het mes vooral in het aantal externe medewerkers". Inmiddels zijn al 1.300 arbeidsplaatsen geschrapt.
Het slechte bedrijfsresultaat over 2008 bij Achmea kwam vooral door de beleggingsresultaten. "Maar ook in het operationele bedrijf waren de kostenratio's veel te hoog. Om onze concurrentiekracht te behouden, hebben we hard in de kosten gesneden. Zo zijn de inkoopcontracten tegen het licht gehouden en is ook de leaseregeling aangepakt. In het bedrijf is nu wel duidelijk dat het geld niet aan de boom groeit."
Achmea heeft over 2008 geen bonussen uitgekeerd. Van den Brink wil over 2009 nog geen uitspraak doen. "Op 16 maart maken we de resultaten bekend en dan zal ook duidelijk zijn wat we met de bonussen over 2009 doen."
Zuigkracht
Van den Brink merkt dat Achmea een 'autonome zuigkracht' uitoefent op vooral hoger opgeleiden. "Mensen willen graag bij ons werken. Onder trainees horen we bij de top in Nederland." Volgens Van den Brink komt dat niet alleen door het winnen van prijzen en nominaties, maar vooral ook door het imago. "Wij worden vaak als voorbeeld genoemd als het gaat om echte vernieuwing. Zo zijn wij door het ministerie van VWS benoemd tot mantelzorgambassadeur. We komen steeds meer uit voor onze coöperatieve achtergrond en dat is gaan doordringen in de arbeidsmarkt. Als je eenmaal een voorbeeld bent, gaat het snel."
Lelijk eendje
Van den Brink ervaart geen extra druk, omdat Achmea vaak het beste jongetje van de klas is. "Sterker nog, voor mijn gevoel zijn we er nog lang niet. Een paar jaar geleden waren we nog het lelijke eendje en inmiddels worden we een mooie zwaan. We zitten midden in een veranderingsproces en ik wil niet krampachtig alleen maar de beste zijn, maar vooral onze eigen weg kiezen."
Sociale innovatie staat dan ook hoog op het lijstje bij Van den Brink. "Wij kijken nadrukkelijk naar de verschillen tussen onze werknemers en hoe wij daarop in kunnen spelen. Denk daarbij aan levensfase, afkomst, ontwikkelen individuele talenten, mensen beter en langer inzetbaar houden. Daarin willen wij ons blijven onderscheiden."
waarbij we niet krampachtig de beste willen zijn, maar vooral onze eigen weg willen kiezen."