CED focust op Europa en innovatie

Zwaartepunt

"In ons land biedt CED nu een breed scala diensten aan verzekeraars, zowel in het acceptatieproces als in het schadeproces", vervolgt Witteveen. "Het zwaartepunt ligt echter nog steeds in het schadeproces: zo'n 60% van ons werk bestaat uit expertise, maar dat is wel een afnemende meerderheid. CED is in toenemende mate een full serviceprovider voor de verzekeraars voor de vier grote pijlers brand, auto, mens en medisch. Dat gaat van schade-expertise, taxaties en waardebepalingen tot medische keuringen, reisvaccinaties, claimsbehandeling, certificering en toedrachtonderzoek. Daarnaast bieden we onze diensten in toenemende mate aan andere sectoren aan. Leasebedrijven, bijvoorbeeld, met een groot wagenpark, maar ook multinationals, grotere concerns die risico's lopen op hun vestigingen en gebruik maken van onze diensten."

Lange adem
Met de oprichting van CED International, nu ruim twee jaar geleden, kijkt het bedrijf al enige tijd 'over de grens'. Dat begon met auto-expertise in België, overgenomen van SGS. In 2007 werd aan het dienstenpallet brand- en aansprakelijkheids-expertise toegevoegd. Vorig jaar werden, eveneens in België, Bureau Pol Louis Expertises en Bureau Dennissen overgenomen en in Frankrijk werd C2FIX opgericht, een joint venture van CED met expertisebureau Eufex. Begin dit jaar had het bedrijf € 10 mln aan eigen vermogen beschikbaar voor overnames; daarvan is, naast de aankoop van Interiura, ook een aankoop in België gefinancierd. "En de pot is nog niet leeg", klinkt het enthousiast.
"We hebben nog een aantal overnamekandidaten op het oog, maar het is soms ook een kwestie van lange adem. Bij Interiura zijn we tweeënhalf jaar geleden voor het eerst geweest en werden we weggestuurd. Maar vorig jaar gingen we weer eens praten en kwam het wél goed. Acquisitietrajecten zijn heel moeilijk afdwingbaar. Het is vaak een kwestie van zoveel mogelijk contacten leggen in de markt."

Over het overnamebod door Waterland op CED zelf, is er nog geen nieuws te melden. "Dat ligt nog steeds ter beoordeling bij de aandeelhouders. CED is natuurlijk een aantrekkelijke partij om over te nemen, maar voor ons is er geen enkele urgentie om daar met hoge snelheid aan te werken. De aandeelhouders (ruim zestig verzekeraars en gevolmachtigden), de raad van commissarissen en de raad van bestuur werken harmonieus samen aan de toekomst."

Outsourcing
De mogelijkheden die verzekeraars hebben voor uitbesteding van werkzaamheden aan externe partijen als CED lopen in Europa per land sterk uiteen, vertelt Witteveen. Met name het verschil in wet- en regelgeving tussen de Angelsaksische landen en het Europese vasteland vindt hij opvallend: "In de Angelsaksische wereld zijn er ten aanzien van expertise relatief veel minder regels dan in de landen op het Europese continent. Verzekeraars in Engeland besteden dan ook al veel langer (en gemakkelijker) processen uit aan bedrijven zoals het onze. Outsourcing gaat daar veel sneller dan hier en daarmee bereiken ze een veel grotere efficiency. Hoewel, wij als Nederlanders zitten er een beetje tussenin. Als je kijkt naar continentaal Europa, wordt er bij ons het meest efficiënt gewerkt, maar toch gaat outsourcing hier veel langzamer dan in Engeland."
Dat laatste heeft niet alleen te maken met de grotere regeldruk in ons land, maar ook met de marktomstandigheden, denkt Witteveen: "Onze grootste klanten, de verzekeraars, bevinden zich momenteel in een wat lastige fase", zegt hij, doelend op de verschillende affaires die de financiële wereld de laatste tijd lamleggen. "Dat vertraagt sommige processen binnen de verzekeringsmaatschappijen. Wij hebben natuurlijk liever dat dat niet gebeurt, omdat we denken dat een zich ontwikkelende en internationaliserende verzekeringssector in ons voordeel werkt. Maar ik begrijp ook heel goed dat de verzekeraars zich nu even oriënteren op 'de boel' bij elkaar houden."

Vakmensen
Het imago van de bedrijfstak staat zwaar onder druk en dat heeft eveneens gevolgen voor het aanzien van het beroep van expert, merkt ook CED. "Ik denk dat er een schone taak is weggelegd voor ons allemaal, om ervoor te zorgen dat we in staat blijven om goede, net afgestudeerde jonge mensen die branche in te trekken. We hebben behoefte aan goede vakmensen en de schaarste daaraan neemt toe, helaas. Des te belangrijker is het om een aantrekkelijke werkgever te zijn."
Bij dat goede werkgeverschap van CED zetten de vakorganisaties echter regelmatig zo hun vraagtekens. De laatste jaren wordt vrijwel iedere cao-ronde bij CED gekenmerkt door langdurig getouwtrek tussen directie en bonden en gegooi met modder over en weer. Witteveen wil echter niet graag ingaan op wat er in het verleden vaak mis ging: "Ik vind het niet netjes om een oordeel te geven over hoe dat is gegaan voordat ik hier kwam." Maar hij heeft de gang van zaken wel bestudeerd: "Het ging daarbij niet zozeer over de afspraken die gemaakt werden, maar meer over de manier waarop de communicatie zich heeft afgespeeld. Ik kan me best voorstellen dat er door ons en door de vakbonden fouten zijn gemaakt in de communicatie. Overigens heeft de rechter in dit conflict klip en klaar aangegeven dat het management van CED in zijn recht staat. Maar het gaat in dergelijke zaken niet alleen maar over feitelijk gelijk hebben of gelijk krijgen, maar ook over de relatie en over de perceptie aan weerskanten. Daarmee geef ik al een beetje aan hoe ik vind dat we dit in de toekomst moeten doen. Ik heb de afgelopen maanden veel met medewerkers gepraat en het beeld van een ontevreden medewerker kom ik absoluut niet tegen. In tegendeel, er is juist ontzettend veel trots onder de medewerkers."

Flexsys
In zijn eerste maanden 'proefdraaien' bij CED heeft Witteveen wel regelmatig moeten horen dat het vak van schade-expert zo is veranderd: "Wat je ziet is dat er relatief minder opdrachten voor fysieke expertise zijn, omdat de schadebedragen waarvoor expertise is vereist steeds verder worden opgetrokken. Dat betekent wel dat die opdrachten op zichzelf complexer zullen zijn. Enerzijds wordt de afhandeling van de kleinere schades begeleid door goede processen (met behulp van een grote database en veel ervaring) en anderzijds wordt de vakbekwaamheid van de expert alleen maar belangrijker, want die gaat te maken krijgen met grotere en complexere zaken. Die grenzen gaan inderdaad steeds hoger liggen."
Witteveen is niet bang dat deze ontwikkeling meer verzekeringsfraude in de hand zal werken. "Ook een schademelding die niet wordt afgehandeld door een expert langs te sturen, kunnen wij door een filter halen om te toetsen of er mogelijk is gefraudeerd. Het is niet zo dat je daarmee 100% wegfiltert, maar we hebben zoveel schadegevallen in onze database, dat je op basis van die kennis veel kan doen. En vaak veel meer dan de verzekeraar zelf. We hebben bijvoorbeeld voor de automarkt een eigen systeem ontwikkeld, Flexsys, en elke autoschade die bij ons binnenkomt, gaat door dat systeem. Dankzij Flexsys kunnen wij al een fors stuk aan fraude detecteren. Dit is typisch iets dat we zullen meenemen naar het buitenland om ook daar te introduceren."

Spannend
Voor zijn entree bij CED, eind vorig jaar, heeft Witteveen vijftien jaar bij uitzendorganisatie Randstad gewerkt. De laatste jaren was hij ceo van Randstad in de Verenigde Staten. De overstap naar de verzekeringssector was niet een voor de hand liggende: "Ik wilde heel graag iets nieuws. Dat hoort ook wel een beetje bij me; steeds zoeken naar nieuwe uitdagingen en omgevingen. Daarom heb ik destijds ook gekozen om naar het buitenland te gaan. CED is een bedrijf dat een forse ontwikkeling gaat doormaken en dat daardoor voor mij spannend genoeg blijft."
Witteveen benadrukt veel respect te hebben voor de manier waarop zijn voorganger, Johan Waaijer, CED sinds 1992 heeft geleid: "Van een bedrijf dat in eerste instantie uit 400 mensen bestond en vervolgens werd ingekrompen tot 190 man in 1993/94 tot wat er nu staat: een bedrijf met zo'n 1.300 medewerkers, waarvan 1.000 in Nederland. Dat vind ik fantastisch."

Stef Witteveen (47) treedt op 1 april in functie als ceo bij CED Holding, als opvolger van Johan Waaijer die inmiddels 64 jaar is en met pensioen gaat. Witteveen is afkomstig van Randstad, getrouwd en heeft drie kinderen die inmiddels allemaal studeren. "Dus voor mij geen 'Wouter Bos-problemen' meer", grapt hij. Zijn vrije tijd besteedt hij graag aan zijn familie en vrienden. "Maar ik vind het ook heel leuk om in de tuin werken en wat te sporten. Sinds ik een paar jaar in Amerika heb gewoond, heb ik ontdekt dat golf een fantastisch spelletje is." "CED is een bedrijf dat een forse ontwikkeling gaat doormaken en dat daardoor voor mij spannend genoeg blijft."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.