In een slechte hypotheekmarkt heeft Florius "op een stabiel niveau" gedraaid. "We zijn qua marktaandeel licht gegroeid. In december 2009 bedroeg ons marktaandeel 5,3% en over heel 2009 ongeveer 4%", zegt directeur Paul van der Meijs.
Florius wil in de toekomst minder hypotheekvormen aanbieden. "We gaan goed kijken naar onze huidige producten en daar de overbodige dingen uithalen", zegt Van der Meijs. De ABN Amro-dochter heeft in het kader van transparantie in ieder geval alle tariefverschillen tussen de producten laten vervallen. "Die hebben nu allemaal dezelfde prijs. Het streven is dat ons assortiment overzichtelijk, helder en duidelijk is en vooral begrijpelijker en makkelijker voor de consument. Ons onderscheidend vermogen moet niet komen uit allerlei producttoeters en bellen", aldus Van der Meijs.
Gouden Schild
Florius won vorig jaar het Gouden Schild voor Beste Hypotheekbedrijf. "We hebben sinds de introductie van Florius in 2007 echt alles gewonnen wat er te winnen viel. Aan het winnen van het Gouden Schild hebben we natuurlijk publiciteit gegeven. Zo hing aan de buitenkant van ons pand aan de A1 een groot doek en in de tv-commercial hadden we een zogeheten tag-on met 'hypotheekbedrijf van het jaar'." Dit jaar is Florius niet genomineerd.
"Wij willen ons wel ook gaan onderscheiden in de bediening van de tussenpersoon", zegt Van der Meijs. "We spelen in op de uitdagingen waar tussenpersonen voor staan. Die zijn vooral bezig met het anders inrichten van hun bedrijfsproces. Daar willen wij ons op richten. De focus ligt echt op het verbeteren van de service. Hoe? Dat vertel ik nu nog niet." Paul van der Meijs: "We hebben echt alles gewonnen wat er te winnen viel."