Initiatiefnemer Hurts zag het als de bundeling van de pluspunten van twee distributiekanalen: "ons persoonlijk contact met de klant en de manier waarop direct writers naar buiten treden, is volgens ons het ideale beeld".
Het grootste probleem was om maatschappijen te vinden die als risicodrager wilden optreden. Er was met zeven maatschappijen contact gezocht. Hurts: "We kregen veel positieve reacties en vrijwel iedereen vertelde ons er mee door te gaan. De maatschappijen wezen het echter voor zichzelf af, omdat De Witte Polis niet paste in hun beleid."
Uiteindelijk klikte het met schadeverzekeraar Altstadt en levenmaatschappij Vita. Het was, zo verzekerden de topmannen van beide bedrijven, louter toeval dat zij beide tot hetzelfde Zwitserse moederbedrijf (Zürich Groep) behoorden. Zij wisten van elkaar niet dat ze met De Witte Polis in zee gingen.
Geen tussenpersoon
Stad Rotterdam maakte de uitkomsten bekend van de in het najaar van 1984 gehouden lijfrentecampagne die bestond uit advertenties met een invulcoupon in dagbladen. Er waren ruim vijfhonderd coupons binnengekomen bij de drie betrokken werkmaatschappijen (Koning & Boeke, Stad Rotterdam en Woudsend). Bijna 60% van de inzenders vermeldde geen naam van een verzekeringsadviseur. Medewerkers van Stad Rotterdam namen met de betrokken inzenders telefonisch contact op om alsnog de naam van een verzekeringsadviseur te kunnen noteren. "In veel gevallen kon de afzender een verzekeringsadviseur noemen. In andere gevallen noemden wij een adviseur in de buurt", aldus president-directeur Luc van Leeuwen.
Volgens hem wilde bijna 15% van de afzenders alleen rechtstreeks zaken doen. Zij kregen te horen dat er alleen opdrachten via een tussenpersoon zouden worden aanvaard, maar kregen wel ter verdere oriëntatie enige documentatie toegezonden.
Satellietverzekering
De berging van twee communicatiesatellieten die in een verkeerde baan om de aarde waren gekomen, heeft de schade voor de verzekeringswereld aanzienlijk beperkt. De schade, die aanvankelijk werd geraamd op $ 180 mln werd door de unieke bergingsoperatie - nimmer was een verdwaalde kunstmaan in de ruimte geborgen en naar de aarde teruggebracht - met ongeveer een derde verminderd. Volgens Michael O'Connor, destijds directeur van het assuradeurenbedrijf Amsterdam Holland Schlencker, liep ook voor de Nederlandse markt de schadelast met een derde terug, tot circa ( 1 mln. "1984 was mede door deze twee mislukte lanceringen een slecht jaar voor de satellietverzekeringsbranche. De premies zijn inmiddels dan ook fors opgetrokken