Adfiz: verzekeraars willen ons rol van agent opdringen

'CAR gaat niet

om beloning

maar om macht'

De bijeenkomsten over Customer Agreed Remuneration (CAR) van de Federatie van Assurantieclubs zijn afgelopen maandag uitgelopen op een manifestatie tegen de verzekeraars. Met de site www.stopcar.nu gaat intermediairorganisatie Adfiz frontaal in de tegenaanval.

Volgens Adfiz-voorzitter Bob Veldhuis moet het door verzekeraars gewenste beloningsmodel CAR massaal worden afgewezen. "Het is geen beloningsmodel, maar een poging van verzekeraars om het intermediair terug te drukken in de rol van agent", aldus Veldhuis. "Driekwart van de huidige negenduizend intermediairs zal een mooi reclamebord van Aegon of Nationale-Nederlanden aan de pui gaan hangen", is zijn voorspelling. "CAR maakt een einde aan laagdrempelig, onafhankelijk assurantieadvies in Nederland."

Machtsonbalans herstellen

Veldhuis zegt de strategie ("masterplannen") van de verzekeraars te doorzien. "Ze hebben miljoenen geïnvesteerd in backofficeprocessen en systemen. Daar is sprake van overcapaciteit en dus behoefte aan schaalvergroting. Dat kan alleen met een agentenkorps dat door verzekeraars te sturen is." Met de te koop staande verzekeraars ASR en NN voorziet hij een verdere concentratie, analoog aan de bankwereld, tot een "oligopolische situatie".

In hun productiehonger stuiten de verzekeraars nu echter nog op veel onafhankelijke intermediairs. "Productontwikkeling vindt plaats bij gevolmachtigden en serviceproviders. Verzekeraars geraken in de positie van een geldfabriek: premie en rente in, schade en outsourcingskosten uit. Die ontwikkeling vinden ze daar op de 24e verdieping in Utrecht of Den Haag hoogst ongewenst."

Vrijbrief

List één om dat scenario af te wenden zijn volgens Veldhuis het passeren van het intermediair via directe labels als Ditzo en Allsecur en een andere manier is "de machtsonbalans in het intermediaire kanaal herstellen" door via wetgeving de structuur te veranderen. "Daar, dames en heren, gaat CAR over. CAR gaat over herinrichting van de markt, strijd in het distributiekanaal en aansprakelijkheid."

Over dat laatste maakt Veldhuis zich ook erg boos. "Verzekeraars hielpen bij de oprichting van harde, verkoopgerichte eendagsvliegen met meerdere jaren ellende. Advies was van secundair, tertiair belang. Dan moet je niet proberen je via CAR van je verantwoordelijkheden te ontdoen, dan moet je extra selectief worden in je selectiebeleid. Maar CAR verschaft verzekeraars een juridische vrijbrief zaken te doen met wie ze maar willen."

Massaal protest

Veldhuis wil dat het intermediair op 7 april, als in de Tweede Kamer een hoorzitting plaatsvindt over de verzekeringsbranche, massaal kenbaar maakt "dat CAR goed is voor de verzekeraars, slecht is voor het intermediair en beroerd voor klanten". Het leidt in zijn ogen tot het einde van de toegankelijkheid van advies bij kleine schadeverzekeringen. Verder zorgt het beloningsmodel voor meer administratief werk en daardoor een duurder en minder competitief intermediair kanaal. Bovendien ontkennen de verzekeraars dat het intermediair werkzaamheden voor ze verricht. "Zij wensen dit niet te belonen. Maar dat moeten ze op een transparante manier doen. Intermediairs die denken het zonder te kunnen, zullen tekortkomen."

Adfiz wil in de komende weken onderzoeksresultaten presenteren en een reeks codes instellen (op het gebied van integriteit, onafhankelijk advies, deskundigheid en variabele beloning). Daarmee wil ze de politiek laten zien dat het intermediair zich snel verbetert en dat de plannen van het Verbond van Verzekeraars onzalig zijn.

Veldhuis zegt nog te hopen op een gezamenlijk standpunt van verzekeraars en tussenpersonen. Die oproep ging echter gepaard met verwijten aan het adres van De Goudse ("huichelachtig") in het bijzonder en verzekeraars in het algemeen ("ze moeten hun oogkleppen afzetten").

Kijk voor meer informatie over de reacties van individuele verzekeraars en (branche)organisaties op www.amweb.nl onder het menu 'Archief' in het thema 'Beloning'.

Fusieclub Adfiz

op 1.241 leden

Adfiz, het fusieresultaat van de brancheorganisaties NVA en NBVA, telt (peildatum 14 januari) 1.241 leden. Dat zijn er bijna driehonderd minder dan een jaar eerder, toen de NVA-teller op 656 leden stond en die van de NBVA op 880. In dat getal van 1.536 zaten ook nevenvestigingen, die de NBVA als individueel lid meetelde. "We hebben voor de meer rigide methode van de NVA gekozen en komen daarmee op 1.241", aldus voorzitter Bob Veldhuis. Vijf opzeggingen zijn direct toe te schrijven aan de fusie, maar daar staan 19 nieuwe aanmeldingen tegenover.

2010 2009 2008 2007 2006 2005

NVA 656 710 723 704 689

NBVA 880 951 992 989 965

Adfiz 1.241 1.536 1.661 1.715 1.693 1.654

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.