ASR Verzekeringen is bij de komende uitreiking van de Gouden Schilden genomineerd in vijf categorieën. Directeur Marketing & Verkoop Boudewijn van Uden wint het liefst de award voor 'Beste verzekeraar'. "Wij moesten onszelf opnieuw in de markt zetten. Dit zou daar een kroon op zijn."
Vorig jaar won ASR een Gouden Schild voor het beste schadeproduct met het ZZP Combipakket. "Dat product is een voorbeeld van hoe wij nu producten ontwikkelen en in de markt zetten. Voorheen hanteerden verzekeraars bij productontwikkeling met name een push-strategie. Nu zijn we echt aan tafel gaan zitten bij de doelgroep, in dit geval zelfstandigen zonder personeel, en hebben we onder meer gevraagd welke risico's ze wel of niet wilden afdekken. Dat hebben we in het ZZP Combipakket ondergebracht. Dan is het mooi om te zien dat wat je gezaaid hebt, geoogst kan worden", zegt Van Uden.
"Het is redelijk succesvol", zegt hij over het commerciële succes van het ZZP Combipakket, zonder te melden hoeveel polissen er van gesloten zijn. "Je ziet dat de crisis wel iets gedaan heeft met zzp'ers. De natuurlijke toestroom van zzp'ers is minder geworden. Desondanks hebben we aardig wat polissen gesloten. Maar in een groeiende zzp-markt, zoals we die hebben gekend, zou dat zeker hoger zijn geweest", aldus van Uden.
Oprecht
"Wij willen een topdriespeler zijn in Nederland, waar mogelijk innovatief zijn en het steeds iets beter doen dan de rest", zo verwoordt Van Uden de ambitie van ASR. "En dan vooral een verzekeraar zijn die inhoud geeft aan klantwaarde. Ik weet dat veel verzekeraars dat roepen, maar wij willen ons oprecht inleven in de klant."
Als voorbeeld van klantwaarde noemt Van Uden de MultiZeker polis. "Je krijgt geld terug als je een jaar geen schade hebt gehad, je krijgt korting naarmate je meer verzekert en je geniet voordeel als je langer bij ons verzekerd bent. Wij belonen loyaliteit", zegt Van Uden. "Wellicht dat we nog niet in de volle breedte die klantwaarde bieden, maar we werken er hard aan. Wij laten wel zien dat het ons ernst is."
Beloning
Met VermogenGarant heeft ASR een nettobeleggingsproduct in de markt gezet. "Dit product kun je eigenlijk alleen op fee-basis adviseren. Het is een beleggingsproduct met garantie, waarbij je een overlijdensrisicoverzekering kunt sluiten."Gevraagd of nettoproducten de toekomst worden, zegt Van Uden dat vooralsnog provisie, abonnement en fee naast elkaar zullen bestaan. "De adviseur vraagt ons producten te ontwikkelen die hij kan inpassen in zijn businessmodel. Zo leveren wij producten met een provisieschuif, waarbij de adviseur ervoor kan kiezen de provisie op nul te zetten én we leveren echte nettoproducten."
Zakelijke markt
Producten waarmee ASR Verzekeringen dit jaar nominaties voor een Gouden Schild heeft gekregen, zijn VermogenGarant, MultiZeker en de Re-integratiemodule. Ze zijn alle volgens het nieuwe concept ontwikkeld. "Voor VermogenGarant en MultiZeker hebben we compleet nieuwe ICT-platforms ingericht. Van daaruit zullen we zeker nog meer producten in de markt gaan zetten, waaronder op de zakelijke markt", belooft Van Uden.
die hij kan inpassen in zijn businessmodel."