Achmea richt zich voor de lange termijn op schade- en zorgverzekeringen alsmede inkomensvoorzieningen via het directe en bancaire kanaal. Maar dat wil niet zeggen dat het concern de samenwerking met het intermediair staakt.
"Ons omzetdeel dat via het intermediair loopt (_ 3 mld tot _ 4 mld) is niet verwaarloosbaar", zo licht bestuursvoorzitter Willem van Duin toe. Die omzet komt binnen via grote makelaars, het volmachtkanaal en provinciale intermediairs. Van Duin: "In die laatste groep verwachten wij een verdere schifting: samenwerking zal voor beide partijen interessant moeten zijn."
Achmea wil dat van zijn kant bereiken door "eersteklas standaardproducten te bieden aan makelaars die Achmea's ambities delen". Investeringen worden echter vooral gedaan in de directe en bankdistributie. Het intermediairbedrijf (Avéro) gaat zich beperken tot de marketing en verkoop van producten die voor de andere kanalen zijn ontworpen.
CAR-model
Achmea zegt invoering van het CAR-model voor de beloning van assurantietussenpersonen zeer te ondersteunen. Dat is niet verwonderlijk, aangezien topman Van Duin tevens voorzitter is van het Verbond van Verzekeraars. Dat Achmea ruim 80% van zijn omzet haalt uit het bankkanaal en van direct writers speelt geen rol, benadrukte hij bij de presentatie van Achmea's jaarcijfers.
In een toelichting zei Van Duin onder meer: "Er is een verre relatie tussen het kopen van een verzekeringsproduct en de kosten van advies. Er zijn talloze manieren, internet niet in de laatste plaats, om verzekeringen te kopen. Het is de verantwoordelijkheid van het intermediair om zijn businessmodel zo in te richten, dat de relatie met zijn klanten blijft. Er zijn alternatieven voor provisie, die niet tot gevolg hoeven te hebben dat advies ontoegankelijk wordt. Van belang is dat beloning voor advies niet langer een geïntegreerd, niet zichtbaar onderdeel van de premie is."
Banksparen
De totale brutopremieomzet van Eureko is vorig jaar met 2% toegenomen tot _ 19,6 mld. Zonder het effect van een fusie van de pensioenfondsen van Achmea en Interpolis, in de boeken zichtbaar voor _ 1,1 mld premie, zou de omzet met 4% zijn afgenomen.
Bij het levenbedrijf zou de omzet dan zelfs met 8% zijn gedaald. Dat zit 'm vooral in het individuele levenbedrijf. Daar trok Avéro zich terug en moest Interpolis toezien hoe Rabobank overschakelde op bankspaarproducten. In het bankkanaal daalde de premieomzet met 22% tot _ 1.228 mln. Bij Avéro liep die omzet van _ 390 mln terug tot _ 339 mln. Alleen Centraal en FBTO realiseerden groei: _ 442 (393) mln.
Distributiekanalen
Het Nederlandse schadebedrijf kwam tot een plus van 3% tot _ 3.318 (3.215) mln premie. De plus komt onder meer uit inkomensverzekeringen, met _ 686 (642) mln premie goed voor een marktaandeel van 19%. De verdeling over de kanalen is in dit segment bij Achmea als volgt: 40% bank, 38% direct en 22% via makelaars. De inkomensverzekeringen drukken met een hoge schadelast overigens wel op het resultaat.
In Brand en Aansprakelijkheid dicht Achmea zich in Nederland met een premieomzet van _ 2.632 (2.573) mln een marktaandeel van 21% toe. Opvallend is dat de omzet van de direct writers binnen Achmea hier met 2% daalde, waar het intermediaire kanaal de omzet uit schadeverzekeringen stabiel hield en alleen het bankkanaal (Interpolis) groei realiseerde. "Maar in particuliere schadeverzekeringen zijn de directe labels wel gegroeid, hoor", nuanceert financieel topman Gerard van Olphen. "De daling zit bij Centraal Beheer in de grootzakelijke markt."
Van Achmea's marktaandeel van 21% komt een derde uit het directe kanaal (Centraal Beheer, FBTO, InShared): premieomzet _ 874 (892) mln. Intermediairverzekeraar Avéro brengt een achtste van de schadeomzet aan: _ 323 (326) mln premie. Rabobank-verzekeraar Interpolis is goed voor de rest: _ 1.376 (1.337) mln premie.
Winst zorgbedrijf
Na forse verliezen in de aanvangsjaren van het basisstelsel begint het zorgbedrijf rendement op te leveren voor Achmea. Het resultaat van Achmea Zorg verbeterde sterk van _ -28 mln naar _ 319 mln (vóór belastingen). De operationele kosten namen met 11% af, maar van grotere invloed is de vrijval van eerder getroffen voorzieningen met een omvang van _ 189 mln. "De verliezen zijn in 2006 en 2007 achteraf bezien te hoog geweest", concludeert Van Olphen.
Achmea krijgt de bedrijfskosten en het claimgedrag van verzekerden steeds beter onder controle, getuige de gecombineerde ratio's (schadeclaims plus kosten ten opzichte van de premie-inkomsten). Bij de basisverzekeringen zakte die verhouding van 100,8% naar 99,0%, terwijl de aanvullende verzekeringen uitkwamen op 88,9% (90,3%). De basispolissen leverden zonder de buitengewone baten een resultaat van _ 14 (8) mln op; de aanvullende polissen brachten _ 140 (102) mln brutowinst op.
In een markt waarin 3,5% van de verzekerden van maatschappij is gewisseld, heeft Achmea rond de jaarwisseling per saldo 15.642 verzekerden aan het totaal kunnen toevoegen. Dat staat nu op 4.799.000 staan, waarvan 77% binnen collectiviteiten. Achmea is met een aandeel van 29% de marktleider op het gebied van ziektekostenverzekeringen.
Recordwinst
Eureko heeft over 2009 een nettowinst behaald van _ 1,4 mld tegen een verlies van _ 2,1 mld over 2008. De hoogste in de historie van Eureko stoelt onder meer op een kostenreductie van _ 380 mln (meer dan 10%). Een voorname bijdrage komt van een personeelsreductie (bijna 1.100 bij Achmea in Nederland, exclusief 1.160 externe arbeidskrachten), maar ook uit een vermindering van de provisiekosten met _ 69 mln. Achmea schrijft die verlaging toe aan een lagere omzet; het effect van het wegvallen van bonusprovisies zou marginaal zijn.
tot gevolg hoeven te hebben dat advies ontoegankelijk wordt.