"Het letselschadeslachtoffer staat nog steeds niet centraal", stelt Stichting de Ombudsman in het rapport 'De Gedragscode Behandeling Letselschade: een goed bewaard geheim?'. "Slachtoffers van een ongeval kunnen een lange en slopende strijd om vergoeding van hun letselschade tegemoet zien. Zij worden vermalen in medische discussies over hun letsel en getouwtrek tussen advocaat en verzekeraar over de hoogte van de schadevergoeding." De gedragscode moest daaraan een einde maken, maar is te vrijblijvend", aldus de ombudsman, die voor wettelijke verankering ervan pleit. Daarnaast vindt Stichting de Ombudsman dat letselschadezaken na 2,5 jaar aan een onafhankelijke bemiddelaar moeten worden voorgelegd.
Stichting De Ombudsman baseert zich op een onderzoek onder 739 letselschadeslachtoffers, voornamelijk van verkeers- en bedrijfsongevallen. Driekwart gaf aan nog nooit van de gedragscode te hebben gehoord.
Het is niet de eerste keer dat Stichting de Ombudsman de alarmbel luidt over de letselschadewereld. In 2003 en 2008 verschenen er ook onderzoeksrapporten over misstanden in de afhandeling van schadeclaims en van medische fouten.
Mercedes-Benz Insurance Services