Eén jaar eerder staakten 13.000 mensen hun relatie met IAN. Het aantal klanten van het dochterbedrijf van Nationale-Nederlanden is daarmee tot minder dan 300.000 gereduceerd. Heleen de Heer, directievoorzitter van IAN, stelt dat de massale uitstroom inmiddels tot staan is gebracht. "Ik noem dat het vallende zwaard; maar ik zie dat de uitstroom stabiliseert. We hebben ook in 2010 nog wel klanten verloren, maar niet meer met duizenden tegelijk." De provisieomzet nam vorig jaar met 5% af tot € 63,4 mln; in 2009 was de omzet nog met € 11,2 mln teruggelopen tot € 66,7 mln.
Nog ernstiger was in 2009 de ontwikkeling van het resultaat. Vóór belastingen was het bedrijfsresultaat € 25,7 mln negatief; netto resteerde € -19,2 mln. Reorganisatiekosten namen alleen al € 17,5 mln voor hun rekening. De captive-organisatie van NN is al een decennium lang verlieslatend, met 2007 (bedrijfsresultaat € -33 mln) als absoluut dieptepunt. In 2010 is het resultaat volgens De Heer op "circa nul" uitgekomen. "Het bedrijf is eind 2012 rendabel", zo luidt de interne prognose.
Mercedes-Benz Insurance Services