Ook Generali hanteert 1 juli als datum voor het afschaffen van de afsluitprovisie op complexe levenproducten. Volgens marketingdirecteur Jaap Oudijk is het besluit al enkele maanden geleden genomen. De wijziging geldt voor alle nieuwe polissen waarvoor na deze datum een offerte wordt opgemaakt. De nieuwe regeling geldt voor alle collectieve pensioenproducten en individuele levenpolissen van Generali, behalve overlijdensrisicoverzekeringen. Het voor afsluitprovisie bestemde bedrag komt volledig beschikbaar voor doorlopende provisie. "Hierdoor kan de doorlopende provisie hoger worden. U kiest zelf uw percentage. U kunt ook afzien van provisie", aldus Generali in een brief aan het intermediair.
Vanaf 1 juli wordt de afsluitprovisie op overlijdensrisicopolissen gespreid betaald: 40% bij het sluiten van de verzekering, na een jaar nogmaals 40% en op de derde premievervaldag de resterende 20%. Als maximale hoogte van de afsluitprovisie geldt 165% van de eerstejaarspremie. Net als bij Zwitserleven blijft voor nieuwe deelnemers aan een lopend pensioencontract de huidige provisieregeling voorlopig van kracht.
Andere maatschappijen
Van de overige grote levensverzekeraars keert ASR Nederland over nieuw te sluiten beleggingsverzekeringen al überhaupt geen provisie meer uit. "Wat betreft pensioenproducten is sinds eind 2009 het beleid binnen ASR Verzekeringen dat nieuwe pensioenproductie alleen op basis van doorlopende provisie wordt beloond." Datzelfde geldt sinds september vorig jaar voor de pensioenproducten van Nationale-Nederlanden. NN beraadt zich op verdere aanpassingen. "Wij bereiden ons stap voor stap voor op de nieuwe wereld en willen voor alle complexe producten zo snel mogelijk provisieloos gaan werken."
Delta Lloyd houdt nog even alles bij het oude: "Wij zullen ons nieuwe provisiebeleid bekendmaken nadat minister De Jager de definitieve beleidsvoornemens inzake intermediaire beloning gepubliceerd heeft."
Ook Aegon houdt afsluitprovisie voorlopig nog in stand: "We hebben inducement, transparantie, volledige provisieflexibiliteit, provisiebalans en de 'customer return test', waarbij we voor een aantal scenario's testen of de kosten voor de klant nog wel in verhouding zijn. Dat lijkt ons tot de afschaffing per 1 januari 2013 voldoende. Als blijkt dat dit maatschappelijk niet meer houdbaar is, dan moeten wij ons opnieuw beraden."
Mercedes-Benz Insurance Services