Helft autoverzekeraars blijft oudere klant discrimineren

Automobilisten van 64 jaar of ouder worden bij 40 % van de verzekeraars niet als nieuwe klant geaccepteerd. Bij nog eens 15 % van de autoverzekeraars worden senioren in het acceptatieproces individueel beoordeeld en bij 58 % betalen ouderen sowieso een premietoeslag.

Dat blijkt uit onderzoek van Verzekeringssite.nl onder veertig autoverzekeraars. De vergelijkingssite constateert wel dat de leeftijdsgrens voor premietoeslag langzaam omhoog gaat.

Van de veertig verzekeringsmaatschappijen die Verzekeringssite.nl onderzocht, accepteren alleen ASR, Delta Lloyd (inclusief Ohra en De Nationale) en RVS alle leeftijden én hanteren bovendien geen premietoeslag. Daarnaast zijn er nog dertien autoverzekeraars die geen leeftijdsgrens voor acceptatie kennen, maar wel een premietoeslag berekenen (uiteenlopend van 65 tot 71 jaar). De overige 22 autoverzekeraars hanteren leeftijdsgrenzen bij acceptatie, die variëren van 64 tot 75 jaar.

Omhoog

Bestaande klanten die de maximale leeftijdsgrens overschrijden, blijven weliswaar verzekerd, maar gaan vaak wel meer betalen. "Opvallend is dat de leeftijdsgrens omhoog gaat", zegt directeur Erik Hordijk van Verzekeringssite.nl. "Vorig jaar hanteerde nog 28 % van de verzekeraars een premietoeslag bij 65 jaar. Nu is dat 15 %. Je ziet dus weldegelijk een beweging, zij het langzaam. De verwachting is dat steeds meer autoverzekeraars een hogere leeftijdsgrens zullen toepassen. Ouderen worden immers steeds vitaler."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.