'Bij één op de drie kantoren is het resultaat zwaar negatief'

Bij één op de drie intermediairbedrijven is het jongste jaarresultaat als zwaar negatief te betitelen. Dat stelt Bureau D&O na een onderzoek naar de bedrijfsresultaten bij assurantiekantoren over 2010.

"De inkomsten uit leven en hypotheken zijn bij veel kantoren scherp gedaald", aldus D&O dat stelt dat de daling heviger was dan de deelnemers in 2009 aangaven te verwachten.

Het onderzoek wijst verder uit dat een derde het resultaat stabiel noemt en dat de resterende groep meldt een goed resultaat te hebben behaald. Volgens D&O geven de rendementen van de kantoren een vertekend beeld, omdat vennoten zichzelf minder beloning toekennen. Van gemiddeld _ 78.215 in 2009 zakte dit naar _ 57.082 in 2010. Bij een gemiddeld leven-/hypotheekkantoor was de beloning zelfs nog lager: _ 35.231.

Verschillen heel groot

D&O onderscheidt vier groepen intermediairs. Ten eerste: kleine particuliere schadekantoren met als kenmerken; minder dan tien werknemers. De tweede groep betreft kantoren met meer dan 50% omzet uit schade en met meer dan 50% omzet afkomstig van particuliere klanten. De derde groep bestaat uit leven- en hypotheekkantoren, met als kenmerk meer dan 50% omzet uit levensverzekeringen en hypotheken en ook advieskantoren met meer dan 50% omzet afkomstig van zakelijke klanten. De laatste groep bestaat uit allround kantoren, inclusief volmachtkantoren.

Bij alle groepen zijn de verschillen in bedrijfsresultaten groter geworden, aldus D&O. "Zo is bij 42% van de schadekantoren die behoren tot de categorie klein particulier de omzet gedaald. Maar bij een derde van deze groep is de omzet juist met meer dan 5% gestegen." Ook in de andere categorieën is deze tweedeling te zien, aldus D&O.

Bij alle categorieën kantoren stijgt overigens het aandeel directe beloning: bij leven-/hypotheekkantoren bijvoorbeeld van 3% in 2007 naar 22% nu.

Directe beloning succesfactor

Wanneer de kantoren die in 2010 hun inkomsten hebben zien dalen vergeleken worden met de kantoren die hun inkomsten hebben zien stijgen, is er een aantal opmerkelijke verschillen. Zo blijken de 'stijgers' een groter deel van hun inkomsten uit directe beloning te halen, meer te investeren in vakkennis en eerder te streven naar hoogwaardig advies en totaalklanten in vergelijking met kantoren die meer op prijs concurreren.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.