Om het consumentenvertrouwen te herstellen is het beter dat de branche geen deel meer uitmaakt van het bestuur van Kifid, constateerde Van Delden.
Er was de afgelopen tijd veel kritiek op het klachteninstituut. Kifid voert op dit moment bewust beleid om klagende consumenten zo snel mogelijk af te schepen, meldden ex-medewerkers vorige week in Het Financieele Dagblad. Ook de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zette bij monde van bestuurder Theodor Kockelkoren onlangs een vraagteken bij de effectiviteit van het instituut. Kockelkoren stelde ook voor het Kifid publiekrechtelijk te maken.
Als reactie op de kritiek meldt Kifid dat er op dit moment maatregelen worden genomen die tot verbetering en versnelling van de afwikkeling van de klachten kunnen leiden. Verder is Ombudsman Nol Monster (foto) bezig om in overleg met het ministerie van Financiën een nieuwe bestuursstructuur in te voeren.
Kifid kreeg de laatste twee jaar te maken met een explosieve stijging van het aantal klachten. Dat groeide van circa 4.000 tot 8.000 per jaar.
Mercedes-Benz Insurance Services