Klantenservice belangrijker voor beeldvorming dan reclame

Klantenservice belangrijker voor beeldvorming dan reclame

Het rapportcijfer dat verzekerden hun zorgverzekeraar geven, wordt vooral bepaald door hun ervaringen met de dienstverlening. Verzekeraars die een hoger rapportcijfer ambiëren, kunnen zich daarom het beste richten op verbetering van de bejegening van verzekerden en de kwaliteit van hun telefonische klantenservice. Dat blijkt uit onderzoek van Nivel in opdracht van CZ, onder 191 klanten van de zorgverzekeraar.

Voor verzekerden is vooral de service belangrijk: een snelle afhandeling van rekeningen en vriendelijke en behulpzame medewerkers. Vertrouwen, loyaliteit en beeldvorming via bijvoorbeeld reclame spelen een kleinere rol, zo blijkt.  
Sinds de nieuwe zorgverzekeringswet uit 2006 moeten de prestaties en prijzen van zorgverzekeraars transparant zijn, met als belangrijkste doel de zorgverzekeraars te prikkelen hun dienstverlening te optimaliseren. Verzekerden kunnen dan kiezen voor de verzekeraar met de voor hun beste prijs-kwaliteitverhouding.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.