Dankzij actieve deelname aan vergelijkingssites, stelt marktexpert Hein Kuiper van consultancybedrijf Heinsight International. "Veel 'broker panel-aanbieders' halen 80% van hun nieuwe business binnen via de vergelijkers."
Verzekeraars en intermediairs hebben grote aanpassingen ondergaan. "Reclamebudgetten zijn grotendeels ingeruild voor prijsvergelijkersprovisie. Traditionele marketingteams bestaan bij bepaalde bedrijven helemaal niet meer", aldus Kuiper. "Waarom zou een verzekeraar meer dan honderd pond per polis uitgeven aan reclame, als hij voor 45 pond een polis via een prijsvergelijker kan krijgen?"
Volgens hem is het vergelijken van verzekeringen door Britse consumenten gemeengoed geworden. Na de explosieve groei in het vergelijken van autopolissen zijn nu de woonhuisverzekeringen aan de beurt. "Hier is het gebruik van prijsvergelijkers bij de aanschaf van een polis in 2010 met 26% gestegen."
Kuiper komt op 21 juni over naar Nederland voor een presentatie tijdens de AM Masterclass over vergelijkingssites.
Mercedes-Benz Insurance Services