Vertrouwen in verzekeraars krijgt nieuwe knauw

Vertrouwen in verzekeraars krijgt nieuwe knauw

Het vertrouwen van consumenten in verzekeraars is in het tweede kwartaal van 2011 fors gedaald ten opzichte van de voorgaande periode. Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) zoekt de oorzaak in de opleving van negatieve aandacht van media en politiek voor onderwerpen als de woekerpolisaffaire en de bonussen bij ING. Het vertrouwen-cijfer was de afgelopen twee jaar juist gestaag opgelopen.

Dat cijfer was in het tweede kwartaal van 2009 nog -36 en aan het begin van het eerste kwartaal van dit jaar nog maar -21. De meting in april leverde echter een -29 punten op. Een analyse van de media door het Verbond van Verzekeraars leidt tot de conclusie dat de woekerpolisaffaire een zware stempel heeft gedrukt op het nieuws over verzekeraars. De politieke en de publicitaire druk liep in de aanloop naar een hoorzitting in de Tweede Kamer op.
Er was overigens ook enige waardering van consumenten voor de inspanningen van verzekeraars om klanten die dat wensen te helpen bij het overstappen naar andere producten. Naast de woekerpolisaffaire ontstond in het eerste kwartaal maatschappelijke ophef over bonussen van ING en was er veel aandacht voor het toezicht op verzekeraars.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.