Deze zomer hebben al 630.000 klanten van ASR een compensatievoorstel ontvangen. Klanten hebben vervolgens vier opties: de compensatie per direct aan de lopende polis toevoegen, de polis aanpassen of omzetten in een ander vermogensopbouwproduct van ASR, óf de polis beëindigen. Zij kunnen een adviesgesprek bij hun tussenpersoon krijgen om die keuze te bepalen.
ASR zal de komende maanden nog 780.000 brieven gaan versturen. Nog dit jaar zal dan elke polishouder een compensatievoorstel hebben ontvangen; de 'vervangingsaanbiedingen' en daar wellicht op volgende klantgesprekken zullen nog tot in 2012 doorlopen. Voor klanten en intermediairs is een speciale website ASR Compenseert gemaakt.
Directievoorzitter Jos Baeten zegt trots te zijn op "de grote stappen die wij, met de enorme inzet van veel van onze medewerkers, hebben gezet". Klanten waarderen dat, zo laten steekproeven zien. Na de zomer zal minister De Jager in een brief aan de Tweede Kamer aangeven wat hij de 'best-of-class'-regeling bij woekerpolissen vindt. "Wij hopen en hebben er vertrouwen in dat die modelregeling dicht in de buurt komt van hetgeen wij momenteel aan het doen zijn."
Mercedes-Benz Insurance Services