MS Amlin waarschuwt voor andere brandrisico's bij elektrificatie wagenpark

MS Amlin waarschuwt voor andere brandrisico's bij elektrificatie wagenpark

Autobranden ontstaan minder vaak bij elektrische auto's maar ze brengen wél andere brandrisico's met zich mee. Daarvoor waarschuwt verzekeraar MS Amlin. De verzekeraar roept op dat wagenparkbeheerders zich bewust zijn van nieuwe risico's en hun gedrag daarop aanpassen.

Erwin van Tol is Lead underwriter fleed bij MS Amlin. Een verzekeraar die zich zegt te specialiseren in wagenparkverzekeringen. Van Tol ziet het wagenpark bij hun klanten snel elektrificeren. "Dat komt omdat elektrische auto's verschillende voordelen hebben. Ze stellen wagenparkeigenaren in staat om hun CO2-uitstoot te verlagen, maar ook de gebruikskosten zijn bijvoorbeeld lager."

Toch zijn er volgens van Tol keerzijdes. "Ze brengen andere brandrisico's met zich mee dan traditionele brandstofauto's en de gevolgschade kan aanzienlijk groter zijn."

Elektrische auto's minder risico op autobrand

Volgens MS Amlin lijkt het risico op het ontstaan van brand bij elektrische auto's vooralsnog lager dan bij traditionele brandstofauto's. Dat lijkt ook wel het geval. Uit cijfers die het AD kreeg na een WOO-verzoek blijken er vorige jaar meer dan 6000 meldingen te zijn geweest van autobranden. De voorlopige cijfers van het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid wijzen op zo'n 232 autobranden bij elektrische voertuigen, significant minder dus.

AS Amlin zelf grijpt terug naar cijfers van 2021. In Nederland was toen 1,3 procent van de autobranden afkomstig van elektrische auto's terwijl ruim 4 procent van het wagenpark toen elektrisch was. Recentere cijfers zijn er uit de VS. in 2023 waren er daar per 100.000 elektrische auto's slechts 25 betrokken bij een brand. Bij brandstofauto's was dit 1530 per 100.000.

MS Amlin plaatst wel een belangrijke kanttekeningen bij deze cijfers. Elektrische auto's zijn namelijk gemiddeld veel jonger dan brandstofauto's. Of het brandrisico lager blijft als elektrische auto's ouder worden, is dus maar de vraag.

Grote verschillen in oorzaak

Maar de brandrisico's van auto's veranderen aanzienlijk als je beide aandrijvingsmethoden vergelijkt. Een auto met verbrandingsmotor vat vooral vlam tijdens het gebruik. Bijvoorbeeld wanneer er lakkage is van de brandstof of de katalysator te heet wordt. Bij een elektrische auto gebeurt dit vaker wanneer de auto geparkeerd staat of opgeladen wordt. Een beschadigde laadpaal of schade aan de batterijcel worden daarbij als mogelijke oorzaak genoemd.

Brandverloop en brandduur wijken af

Ook de manier waarop een brand zich ontwikkelt verschilt volgens MS Amlin sterk bij elektrische auto's. Een brand van een elektrische auto ontwikkelt zich trager en duurt ook langer. Dat komt doordat batterijcellen een lange tijd nodig hebben om op te warmen en aan de verbranding deel te nemen.

Maar als die versnelling er is kan er een thermal runway ontstaan. Dan komt er kortsluiting in de batterijcel en een extreme temperatuurstijging. In dat geval kunnen er ook steekvlammen en explosies komen.

Hogere gevolgschade

Bij een thermal runway is de kans dan ook groter dat de brand overslaat naar andere voertuigen of een gebouw vlakbij. Dit maakt de gevolgschade van een elektrische autobrand potentieel hoog. "Juist vanwege deze hoge gevolgschade is het belangrijk dat mensen hun gedrag hierop aanpassen", vertelt Erwin van Tol.

Dat de schade bij elektrische auto's hoger is dan bij niet elektrische auto's blijkt ook wel uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars. De gemiddeld geclaimde schade bij een elektrische auto ligt op 25833 euro waarbij dat bij een benzine auto bijna 7949 euro is. Hierbij speelt natuurlijk ook mee dat de prijs van een elektrische auto vaak hoger is.

Vijf tips voor gebruikers elektrische auto's

MS Amlin heeft 5 tips voor gebruikers van elektrische auto's om brand en gevolgschade te voorkomen.

  1. 1

  2. 2

  3. 3

  4. 4

  5. 5

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.