Van de ruim zesduizend binnengekomen klachten zijn er 3.353 inhoudelijk behandeld en afgerond. In 1.630 keer van de gevallen werd het resultaat behaald door middel van bemiddeling. Kifid deed 1.134 keer een daadwerkelijke uitspraak.
Verklaring stijging
De stijging van het aantal ingediende klachten heeft volgens Kifid te maken met dat de consument hen beter weet te vinden.
De reden voor het hoge aantal behandelde en afgeronde klachten, heeft ergens anders mee te maken. Zo krijgt Kifid vaak klachten binnen van consumenten die nog niet de interne klachtenprocedure hebben doorlopen bij de financiële dienstverlener zelf (ruim 1.100 klachten in 2024). Kifid stuurt dan met toestemming van de consument de klacht door naar de dienstverlener. Negen van de tien keer zien ze die klacht daarna niet meer terug.
Hoogste aantal klachten bij schade
De verdeling van behandelde klachten over de verschillende soorten financiële diensten verschilde ten opzichte van 2023: het aantal bank- en schadezaken steeg, het aantal zaken over levensverzekeringen en hypotheken daalde juist. Schadeverzekeringen leverden met 33 procent in 2024 het grootste aantal behandelde klachten op. In 2023 was dit 28 procent.