Volgens het CBS is de specialistische zakelijke dienstverlening een van de sectoren die het meest profiteren van AI. Hier past veertig procent van de bedrijven AI toe, bijvoorbeeld door geautomatiseerde risicobeoordeling, juridische documentanalyse en klantenservice via chatbots. De stijging van AI-gebruik in de branche is grotendeels te danken aan de snelle innovatie van AI-technologie en de directe voordelen die AI biedt in termen van efficiëntie en besluitvorming.
Koploper
De financiële sector loopt al langer vooraan in het gebruik van AI. In 2024 gebruikte 37 procent van de financiële instellingen het al. Bijvoorbeeld voor fraudedetectie, risicobeheer en algoritmische handel. Kijk je naar de omzet dan is het nog duidelijker te zien. De bedrijven in de financiële dienstverlenging die gebruik maken van AI zijn goed voor bijna 88 procent van de omzet van de sector, aldus het CBS.
Banken en verzekeraars benutten volgens Digital News Group AI om patronen in grote datasets te analyseren, waardoor fraude sneller kan worden opgespoord en kredietrisico’s nauwkeuriger kunnen worden ingeschat. Bovendien gaan AI-chatbots en geautomatiseerde klantenservice ook een steeds grotere rol spelen.
Privacy
Voor de bedrijven in de financiële dienstverlening die geen gebruik maakten van AI komt dit vooral doordat er nog geen ervaring is. Ook zijn er zorgen over verdere gevolgen van de inzet van AI. Zo zijn er grote privacy zorgen en speelt er onzekerheid over regelgeving. Naast de financiële dienstverlening noemen vooral bedrijven in de zorg dit als reden om AI niet in te zetten.