Nationale-Nederlanden pakt op eigen kracht de koppositie na terugval van ASR

Nationale-Nederlanden pakt op eigen kracht de koppositie na terugval van ASR

Nadat Nationale-Nederlanden en ASR vorig jaar gezamenlijk de eerste plaats deelden bij de IG&H Performance Monitor 2024, is NN dit jaar alleen de koploper in de deelmarkt pensioenen. Het is NN gelukt om nog hogere scores te behalen terwijl ASR is teruggevallen door problemen met het nieuwe werkgevers-portaal. NN wordt hierbij gevolgd door Zwitserleven op plek twee en Allianz op plek drie.

NN staat sterk bovenaan en laat zien dat innovatie en betrokkenheid bij adviseurs de sleutel is tot succes. Zwitserleven en Allianz blijven stabiel en maken het podium compleet. ASR daalt in haar score en valt buiten de top 3. De daling van ASR is volledig te wijten aan de problematiek die is ontstaan met de lancering van het nieuwe werkgeversportaal.

Adviseurs verwachten een Wtp-proof product

Met de invoering van de Wet toekomst pensioenen verwachten adviseurs dat alle aanbieders actief bezig zijn met gerelateerde aanpassingen in de productopties. Daarnaast verwachten adviseurs flexibiliteit op het gebied van beleggingsopties en een breed palet aan productkeuzes. Partijen die achterlopen op dit thema ontvangen vaak kritiek van adviseurs.

Top 3 deelmarkt pensioen: Zwitserleven (2), NN (1) en Allianz (3)
Top 3 deelmarkt pensioen: Zwitserleven (2), NN (1) en Allianz (3)

In de markt is duidelijk te zien dat partijen hun product toespitsen op specifieke wensen van adviseurs en klanten. Innovatie en ontwikkeling op productgebied, vaak gebaseerd op input van adviseurs, is een kracht van NN. Zwitserleven blinkt uit op het gebied van het brede aanbod van productkeuzes.

Onderscheidend vermogen op Digitale Dienstverlening

Partijen die hun digitale dienstverlening goed op orde hebben, scoren vaak ook goed op het primaire proces. Deze twee thema’s zijn logischerwijs met elkaar verweven en laten zien dat investeringen en verbeteringen in digitale dienstverlening over de gehele breedte resulteren in hoge tevredenheid. Adviseurs waarderen het als ze weinig omkijk hebben naar administratieve taken, en klanten goed kunnen meenemen in het proces. Daarnaast moeten de portalen gebruiksvriendelijk zijn en verwachten ze goede koppelingen (bijv. salarispakketten en Benefits Plaza). NN blinkt hierin uit met het bieden van innovatieve tooling en hun werknemersgerichtheid. Tot slot blijft marktbreed het kennisniveau van de binnendienst en accountmanagement een punt van aandacht voor de meeste partijen.

Hier lees je alle andere berichten over de IG&H Performance Monitor.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.